Het vak bedrijfseconomie is relatief nieuw: het is de opvolger van het vak management en organisatie. Het doel van het vak is om leerlingen kennis te laten maken met de keuzes van individuele personen (kopen van een woning, trouwen, scheiden, etc.), het opstarten van een eigen onderneming (financiering, ondernemingsplan, etc.) en het leiden van een (grote) onderneming (management, marketing, verslaggeving, etc.).
De theorie in de praktijk brengen
Om een praktische vertaalslag te maken van de theorie vinden de docenten van RSG Simon Vestdijk het van toegevoegde waarde om bedrijven en organisaties te bezoeken. Docent bedrijfseconomie Demi Lensen: “Op deze manier maken we een praktische vertaalslag van de theorie. Hierdoor gaat de lesstof veel meer leven.”
PWC
De excursie startte met een ontbijt op de elfde verdieping van het hoofdkantoor van PWC op de Zuidas in Amsterdam. PWC is één van de grootste accountants ter wereld. Daarnaast is het bedrijf toonaangevend in advies- en belastingwerkzaamheden. Hierna kregen de leerlingen meer te horen over het bedrijf zelf en de werkzaamheden van een accountant en haar klanten. Tevens werden de leerlingen geïnformeerd over de opleidingsroute naar accountant. Zowel met een hbo- als een universitaire studie kunnen leerlingen terecht bij PWC. Het bezoek aan PWC werd afgesloten met een korte rondleiding over de werkvloer. Eén van de deelnemende leerlingen is zichtbaar onder de indruk: “Wow! Mooi om te zien in wat voor wereld je kunt werken. Ik word enthousiast om hier te werken!”
Johan Cruijff Arena
Na PWC volgt een rondleiding door de Johan Cruijff Arena. Natuurlijk krijgen de leerlingen de kleedkamers, spelerstunnel en het veld te zien. Maar vanuit bedrijfseconomisch perspectief is het vooral interessant om te horen hoe het stadion omgaat met duurzaamheid, hoe innovatie ervoor zorgt dat ze tot de top van stadions in Europa blijven behoren en hoe de logistiek is georganiseerd bij evenementen. Wist je bijvoorbeeld dat er 4.200 zonnepalen op het dak liggen? En dat de opgewekte stroom op maar liefst 148 batterijen kan worden opgeslagen? Deze stroom is genoeg om 500.000 iPhones op te laden of om 7.000 huishoudens van stroom te voorzien.
De dag werd winkelend afgesloten in de binnenstad van Amsterdam. Bedrijfseconomie is immers ook de lokale economie stimuleren. Moe, maar voldaan vertrekken de leerlingen per bus weer naar Harlingen. Teamleider en docent bedrijfseconomie, Geu Luik, hoort veel positieve reacties van de leerlingen op de terugweg: “Deze excursie smaakt naar meer. Samen met mijn collega’s gaan we brainstormen over nieuwe bedrijfsbezoeken!”