Vrachtcatamaran Noord-Nederland vaart sinds deze week met vier nieuwe hoofdmotoren en een nieuwe generatorset. Hiermee voldoet het schip aan de meest recente milieunormen voor de binnenvaart (stage V).
Zeven weken
De klus werd binnen zeven weken geklaard door partners Sandfirden Technics b.v. uit Den Oever, HR Piping uit Sumar en Piet Brouwer Elektrotechniek uit Urk, samen met de technische en nautische afdelingen van Rederij Doeksen. Maarten Schouwenaar, manager technische zaken: “Simpel gezegd zet het nieuw geplaatste Selective Catalytic Reduction (SCR)-systeem stikstofoxide (NOx) om in waterdamp en stikstof (zonder oxiden, waardoor het onschadelijk is). Dat betekent concreet een afname van 95% stikstofoxide en 97-98% fijnstof ten opzichte van de oude motoren.”
Substantieel schonere uitstoot
Directeur Dirk Spoor: “We zijn bezig met het vergroenen van onze vloot. In 2020 en 2021 hebben we grote stappen gezet met de introductie van de twee LNG-catamarans. Dat betekende al aantoonbaar substantieel minder uitstoot van fijnstof, SOx en NOx (zwavel- en stikstofoxide). De nieuwe motoren van het ms Noord-Nederland zijn weer een mooie stap vooruit, op weg naar een zero emissie veerdienst.”
Verduurzaming binnenvaartschepen
Voor de realisatie van dit project werd door de overheid ca. € 304.000 toegekend uit de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen. Dit bedroeg ca. 50% van de totale investering.
Vrachtcatamaran
Vrachtcatamaran Noord-Nederland werd in 2002 voor Rederij Doeksen gebouwd en in de vaart genomen. Het was destijds de eerste vrachtcatamaran in Europa. In 2017 werd het schip met 20 meter verlengd.