Tekst Joop van der Heide
Een knap stuk, mede dankzij de regie van de debuterende Iemke-Pieter Zeijlemaker. Er waren twee decorsituaties samengevoegd, waardoor op meerdere momenten twee scènes tegelijkertijd in één decor gespeeld werden. Op geen enkel moment ging dat mis – een fantastische prestatie van de niet-professionele toneelspelers van Contact.
De zaal was breed opgesteld met tweehonderd zitplaatsen. Vanuit elke hoek was het toneel prima te zien en te horen. Het decor was centraal opgebouwd, wat zorgde voor strak contact met de toeschouwers. Er was geen souffleur nodig: de cast was zonder uitzondering bijzonder tekstvast. Het risico van het dubbelspel was groot, maar Harlingen mag trots zijn op Toneelgroep Contact.
De spelersgroep bestond uit negen karakters die zorgvuldig waren gekozen – het paste precies. Taxichauffeur Leo Bouma (Robin de Vries), echtgenote Tineke Bouma (Joke Schipper), en echtgenote nummer twee van de schuinsmarcheerder, Marja Bouma (Marjolein Veenstra), speelden overtuigend. Ook mevrouw Tuinman (Miranda Douwsma), die op het laatste moment aan de cast werd toegevoegd, en Koos Tuinman (David van Mierlo) leverden een sterke bijdrage. Koos, uitkeringstrekker en werkzaam bij het UWV, bleek een raskomediant en net als alle anderen tekstvast.
De ene leugen volgde de andere op; de knoop werd steeds ingewikkelder. Vader en dochter Hager vormden de sterke arm der wet: rechercheur Bea de Jager (Marina Hager) en wijkagent Wouter de Wit (Klaas Hager) probeerden de verwarrende knoop te ontwarren – en slaagden daar bijna in, tot schrik van Tuinman en Bouma, die onder één hoedje speelden. Toine Schotanus (Berry van Mierlo) was een overtuigende homoseksueel en had voortdurend de lachers op zijn hand. De fotograaf van de Harlinger Courant (Gerben Wijnia) werd heerlijk irritant neergezet.
Ook het stille spel – de momenten zónder tekst – viel op. “Als de tekst goed in het hoofd zit, hebben ze veel meer ruimte om een mooi stil spel neer te zetten,” aldus regisseur Iemke-Pieter Zeijlemaker.
De tweeakter verveelde op geen enkel moment – en dat is vaak de beste graadmeter voor een tevreden publiek. Je hebt namelijk ook toneelvoorstellingen waarbij de pauze niet snel genoeg kan beginnen – dat was hier beslist niet het geval. De traditionele verloting was in een mum van tijd uitverkocht. Ondernemend Harlingen werd bedankt voor het prijzenpakket, de gemeente voor de welwillende medewerking, en natuurlijk de vele betrokkenen achter de schermen: de decorbouwers, techniek, regie-assistente Mayke Kamp, Raymison Gonzalez (grime), Jelle van Abbema en Kor Posthumus (licht en geluid), Hannah van der Tuin (algehele leiding Entrepotgebouw), en de medewerkers van Het Sprookje.
De staande ovatie aan het eind gold dan ook niet alleen de spelers, maar ook al die vrijwilligers die een productie als Taxi Bouma mogelijk maken.