Een valse start
Het begon met het betalen van een voorschot, zodat hij ons kon verzekeren dat hij op een bepaalde datum bij ons kon beginnen. Zonder dat voorschot zouden we mogelijk nog maanden langer hebben moeten wachten. Door ons akkoord zaten we aan hem vast.
Een maand voor aanvang van de werkzaamheden vroeg de installateur om een extra voorschot voor de aanschaf van materialen. Wij zijn hierover in gesprek gegaan met de badkamerzaak die hem had aanbevolen. Zij gaven aan dat hij privé een flinke tegenslag had gehad, maar benadrukten dat hij een gouden hart en gouden handjes zou hebben. Onder het motto als je iemand kunt helpen, moet je dat niet laten, hebben wij het bedrag toch overgemaakt.
Van vertrouwen naar frustratie
Langzaam maar zeker kwamen we in de problemen. Soms kwam de installateur niet opdagen, soms werkte hij slechts een halve dag en was hij vooral met andere zaken bezig. Onze douche zou ineens vijf centimeter hoger moeten worden, omdat de afvoer volgens hem niet lager kon. Er ontstonden vreemde hoekjes en verhogingen achter het toilet, omdat hij de leidingen niet los kreeg. Leidingen werden zelfs over de vloer gelegd.
We hebben wekenlang in de rotzooi gezeten en waren er klaar mee. De rechtsbijstand hebben we ingeschakeld, maar daar bleek dat zolang de installateur blijk gaf van ‘goede wil’, hij de werkzaamheden eindeloos kon rekken. Het dieptepunt was een heel weekend zonder water.
Excuus op excuus
Telkens hoorden we een ander excuus: ziekte, een moeder die plotseling een openhartoperatie moest ondergaan, een auto die uitviel en zelfs een verhaal over vijf uur moeten lopen. Een oprecht excuus hebben we nooit ontvangen.
Eindelijk hulp
Via via kwam Hidde bij ons over de vloer en hij wist ons warme water terug te vinden. De warmwaterleiding bleek door de installateur zelf te zijn verstopt achter een al betegeld muurtje. Hij trof een half voltooide badkamer aan, vol prutswerk.
Daarna namen we contact op met Klussenbedrijf Ronnie van der Plaats. Wat hij aantrof was één grote nachtmerrie. Nadat de installateur definitief afhaakte, maakte Ronnie ruimte in zijn agenda om ons te helpen. Hij stuitte op tegels die aan de achterzijde niet waren gelijmd, een spiegel die twee gebroken tegels verborg en zelfs een muurtje dat op instorten stond.
Met bloed, zweet en veel sjouwwerk wist hij deze nachtmerrie om te toveren tot een prachtige badkamer.
Onze warme douche
Wij willen daarom onze warme douche geven aan Klussenbedrijf Ronnie van der Plaats, maar ook aan Fysio Harlingen, waar we gebruik mochten maken van de douche, aan Jessica’s Wasserij, aan onze buren die emmers warm water voor ons klaarzetten en aan iedereen die naar ons verhaal heeft geluisterd.
Tot slot wensen wij iedereen fijne kerstdagen en hopen we dat we ook in 2026 voor elkaar klaarstaan.
Roeland en Anita
Harlingen








