De campagne wordt aan u gepresenteerd op dubbelzijdige kartonnen borden rond een paal met daarop een aantal foto's van verschillende ''bekende'' Harlinger gezichten met daarbij een, hoe zal ik het zeggen, demotiverende tekst tegenover alcohol gebruik onder de 18 jaar.
Lokale influencers
Tot zover niets verkeerds. In principe goed bedacht, een soort lokale influencer die de jongeren motiveert om er om te denken met alcoholgebruik onder de 18 jaar. Ware het niet dat het grootste gedeelte van de personen die op de foto's staan, zelf betiteld kunnen of konden worden als stevige drinkers en op dagelijkse of wekelijkse basis regelmatig beneveld in een willekeurige kroeg in Harlingen te vinden zijn. Nou is daar mijns inziens niks mis mee. Maar in een campagne tegen alcoholgebruik onder de 18, komt het naar mijn mening niet heel geloofwaardig over als de gene die de boodschap over moet brengen er op sien Harlingers gezegd zelf oek bepaald niet in spuit. Het is net als een roker of iemand wie sigaretten verkoopt die tegen zijn of haar kind zegt; nooit aan beginnen hoor, hartstikke slecht voor je!
Gooi geen geld weg, dat doen wij wel!
Een jonge atleet komt trouwens wel geloofwaardig over, maar, zodra je het bord omdraait en je ziet een horecaonderneemster die dan weer verteld dat ze met liefde schenkt en niet uit gewoonte, is alle geloofwaardigheid even snel weer weg. De tekst alleen al raakt kant nog wal. Want alcohol drinken onder de 18 met liefde is dan wel oke als ik het goed begrijp? Een horeca zaak vaart wel bij de verkoop van alcohol, en dat is prima. Maar ga dan zelf niet aan zo'n campagne meedoen. Dat is gewoon compleet ongeloofwaardig als je het mij vraagt. Laat dit aan een ander over die geen belangen heeft. Zorg dat daar mensen op staan die wel geloofd worden omdat ze bijvoorbeeld niet drinken of mensen die niet een eigen horecazaak hebben en dus geen geld verdienen aan de verkoop van alcohol. Die mensen zijn er mijns inziens genoeg. De gene die de mensen in deze campagne uit heeft gezocht, heeft waarschijnlijk laat op de zaterdagavond tegen sluitingstijd met een flinke slok op even om zich heen gekeken in een kroeg en toen besloten om iedereen die daar nog aanwezig was maar in de campagne op te nemen. Als je het mij vraagt, is deze campagne dan ook weggegooid geld. Het schijnt trouwens dat de gemeente alweer met een nieuwe campagne bezig is, waarin zij zelf een hoofdrol spelen met de slogan: Gooi geen geld weg, dat doen wij wel!
Carlo Vreeswijk
Lees ook