Dit voorstel zou de gemeenteraad in staat stellen te beslissen of de pilot voortgezet moest worden. Echter, tijdens de raadsvergadering van 10 juli 2024 is medegedeeld dat er geen tussentijdse evaluatiecriteria via een Raadsinformatiebrief (RIB) zullen worden verstrekt. In plaats daarvan heeft de wethouder toegezegd een RIB op te stellen met een overzicht van het gebruik van de Futbringer en de kosten tot nu toe.
Achtergrond Futbringer
In de kadernota van 2021 heeft de gemeenteraad van Harlingen middelen beschikbaar gesteld voor een pilot om de mobiliteit te verbeteren in het kader van inclusie. Mobiliteit is essentieel voor de leefbaarheid en maatschappelijke participatie van de inwoners. De pilot Futbringer, die op 1 maart 2023 van start ging, is bedoeld om de mobiliteit te verbeteren voor inwoners zonder zelfstandige vervoersmogelijkheden en om de leefbaarheid, verbinding tussen wijken, en maatschappelijke participatie te versterken.
Tijdens de raadsvergadering van 31 januari 2024 werd besloten om de pilot te verlengen tot en met 31 december 2025.
Gebruik en kosten Futbringer
Uit de cijfers blijkt dat het gebruik van de Futbringer, ondanks extra inspanningen zoals een nieuwe dienstregeling en extra publiciteit, nog steeds minimaal is. Het hoogste aantal ritten in een maand was 55 in april 2024, waarna het aantal ritten weer daalde. De kosten per rit liggen aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare vervoersopties, met een gemiddelde kostenpost van €83 per enkele rit in de periode van maart tot en met juni 2024.
Conclusie en voornemen
Het college van burgemeester en wethouders heeft op basis van de huidige gegevens geconcludeerd dat de Futbringer onvoldoende bijdraagt aan de beoogde doelstellingen. De kosten wegen niet op tegen de maatschappelijke waarde die de pilot oplevert. Daarom is het college voornemens om de Futbringer per 1 oktober 2024 stop te zetten en het resterende budget terug te storten in de reserve sociaal domein. Voordat dit besluit definitief wordt, zal de raad geïnformeerd worden over de stand van zaken en dit voornemen.
Toekomstige stappen
Daarnaast onderzoekt het college de mogelijkheid om een maatwerkpas in te voeren voor Wmo-gebruikers, als alternatief om kwetsbare inwoners zonder zelfstandige vervoersmogelijkheid beter te ondersteunen. Dit alternatief zou kunnen bijdragen aan het verbeteren van de deelname aan de samenleving, het voorkomen van eenzaamheid, en het versterken van de zelfredzaamheid van deze doelgroep.