Harlingen wil met dit project de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de stad vergroten, terwijl het tegelijkertijd een ode brengt aan het rijke maritieme erfgoed. De gemeenteraad overweegt verschillende opties, maar een van de meest in het oog springende voorstellen betreft de herbestemming van historische scheepsonderdelen.
Een unieke kans: de mast van de Stad Amsterdam
Eén van de meest besproken opties is het ombouwen van de voormalige hoofdmast van het tallship Stad Amsterdam, samen met de ra’s van de Alexander von Humbuldt, tot een opvallend herkenningspunt. Richard Tefsen van Sailmaster BV uit Harlingen heeft deze bijzondere onderdelen beschikbaar gesteld. Het idee is om deze maritieme relikwieën te transformeren tot een monumentaal landmark dat bezoekers direct herinnert aan de historische band tussen Harlingen en de zee.
“Met deze mast en ra’s hebben we een uniek stuk maritieme geschiedenis in handen,” aldus het college van B&W. “Het biedt een kans om een tastbaar symbool van Harlingens trots te creëren dat zowel inwoners als reizigers zal inspireren.”
De Broken Jug: een bestaande blikvanger
Harlingen heeft al een opvallend landmark in de vorm van de Broken Jug, een sculptuur van de wereldberoemde kunstenaar Frank Stella. Dit kunstwerk, geplaatst nabij de Tsjerk Hiddessluizen, trekt veel bekijks van zowel inwoners als toeristen. De gemeente overweegt of een verlenging van de bruikleenovereenkomst met de erfgenamen van de in 2024 overleden kunstenaar een alternatief kan zijn voor een nieuw landmark.
Andere opties in overweging
Naast de Tall Ship mast worden nog twee alternatieven besproken:
-
Groot welkomstbord “Harlingen Welkom aan Zee”: Een groot stalen object gebaseerd op het bestaande citymarketinglogo, met mogelijkheden voor verlichting. Dit bord kan een betaalbare en efficiënte oplossing bieden.
-
Iconisch modern kunstwerk: Een op maat gemaakt kunstwerk waarin typische Harlinger elementen, zoals het aardewerk en de historische monumenten, centraal staan. Dit ontwerp kan Harlingen profileren als kunststad.
Wat kost zoiets eigenlijk?
De geschatte kosten voor de verschillende opties lopen uiteen:
-
Tall Ship mast: De investering wordt geraamd op ongeveer €500.000,- exclusief BTW en voorbereidingskosten. Dit omvat restauratie en ombouw van de mast (€70.000,-) en de aanleg van fundering en omgeving (€400.000,-).
-
Groot welkomstbord: Een statisch bord van flinke omvang kost naar schatting €30.000,-. Hierin zijn de kosten voor locatie en plaatsing nog niet opgenomen.
-
Iconisch modern kunstwerk: Afhankelijk van het ontwerp en de prijsvraag kan het budget variëren van €50.000,- tot €500.000,-. Eventuele vergoedingen voor niet-winnende inzendingen moeten hier nog bij worden opgeteld.
Wat vinden de inwoners?
De gemeente wil inwoners en ondernemers nauw betrekken bij de keuze voor het landmark. Via participatiesessies, enquêtes en bijeenkomsten kunnen zij hun stem laten horen. “Het is belangrijk dat dit een project wordt waar de hele gemeenschap trots op is,” aldus het college van B&W.
Hoe gaat het verder?
De gemeenteraad buigt zich woensdag 8 januari over de vraag of een van de opties direct wordt gekozen, of dat eerst een uitgebreider participatietraject wordt gestart. Voor het vooronderzoek en de uitwerking is een voorbereidingsbudget van €50.000,- voorgesteld.
Een icoon in wording
Met dit landmark zet Harlingen zichzelf letterlijk en figuurlijk op de kaart. Het is een kans om voorbijgangers niet alleen te wijzen op de aanwezigheid van de stad, maar hen ook uit te nodigen om de maritieme charme en gastvrijheid van Harlingen te ontdekken.