Toespraak in de raad
De keizer heeft geen kleren aan
Voorzitter,
Vorige week plaatste ik de opmerking dat toch iemand moet zeggen dat de keizer geen kleren aan heeft. In mijn ogen is het klassieke sprookje van Hans Christiaan Andersen wereldberoemd. Maar misschien is dat wel mijn beroepsdeformatie als uitgever. Ik heb inmiddels ontdekt dat niet iedereen het kent.
De essentie is dat de keizer weer eens nieuwe kleren krijgt aangemeten. Maar de ontwerpers weten het niet meer zo goed en doen bij de presentatie alsof ze prachtige kleren hebben ontworpen. In werkelijkheid staat de keizer in zijn blootje. Maar niemand durft dat te zeggen, dus de ah’s en oh’s wat mooi, zijn niet van de lucht. En zo paradeert de keizer in zijn zogenaamd prachtige nieuwe kleren door de stad. Tot een eerlijk eigenwijs jongetje durft te roepen: maar hij heeft helemaal niets aan.
Goed, genoeg over literatuur.
Voorafgaand aan de stemming nog een paar aanvullende en afrondende opmerkingen, mede naar aanleiding van overdenkingen betreffende de vergadering van vorige week, zoals mede de bedoeling was van de invoering van het BOB-model.
Kort parkeren en bereikbaarheid
De parkeerplaatsen direct voor de ingang van Doeksen verdwijnen; daarvoor komen plantenbakken in de plaats. Mensen die slecht ter been zijn moeten straks dus verder lopen. Op Schiphol zijn handige elektrische karretjes die passagiers gratis naar de gate brengen. Wij hebben niet het idee dat hier ook zoiets bedacht is.
En dan dat kort parkeren zelf. Auto’s komen en gaan in een geconcentreerde tijd. Het lijkt ons dat in het ontwerp het wegrijden en invoegen op de Oude Ringmuur niet op vlotte wijze mogelijk wordt gemaakt.
Voetgangersruimte of veerbootterminal?
Een paar weken geleden merkte iemand op dat er meer ruimte is gemaakt voor voetgangers en minder voor auto’s. Maar hoe komen die voetgangers daar eigenlijk terecht? Bovendien: het is een veerbootterminal, geen park. Die voetgangers komen daar niet om “voetgangertje te spelen”.
Die voetgangersopmerking is tekenend voor het modieuze, niet-logische en niet-functionele gedachtegoed achter het ontwerp.
Fietsenstalling en overlast
In de huidige situatie worden fietsen nogal slordig geparkeerd, wordt gesuggereerd of vastgesteld. Mogen we aannemen dat in de nieuwe situatie fietsen die tegen of tussen de plantenbakken worden geparkeerd permanent beboet en/of verwijderd gaan worden?
Hoogteverschil en veiligheid
Het hoogteverschil tussen de Waddenpromenade en het benedenpleintje is aanzienlijk. Hoe gaat voorkomen worden dat daar een roetsjbaan voor allerlei soorten skaters, steppers en scootmobielen gaat ontstaan? Wij kunnen dat niet duidelijk opmaken uit de tekeningen. Maar misschien kijken we niet goed.
Gebrek aan participatie
Voorzitter, ik herinner me tamelijk goed dat wethouder Sijtsma zo’n driekwart jaar geleden zei dat we als Raad nog volop gelegenheid zouden krijgen onze visie op het ontwerp kenbaar te maken. Nou, niente, nada. We mogen het ontbrekende stukje geld ter beschikking stellen en daarmee basta.
De boel ligt al bijna een jaar muurvast. Niks inbreng, niks participatie, niks dualisme.
Conclusie
Voorzitter, na onze kritiek zal het duidelijk zijn dat wij onze taak als controleur serieus nemen en dit project niet gaan steunen.