Dat aantal steeg van 32 procent in 2016 naar 42 procent in 2017. Wie liever tv-programma's op een televisie kijkt, daalde in diezelfde periode van 52 procent naar 23 procent. We weten dat het tv-kijkgedrag van consumenten voortdurend verandert. Wat zou het gedrag kunnen verklaren? En waar moeten adverteerders op letten bij het ontwikkelen van koopstrategieën om deze tv-kijkende pc-gebruikers te bereiken?
TV niet het standaard apparaat
Een van de redenen waarom consumenten hun tv-tijd naar pc's verplaatsen, is simpelweg dat er nu veel schermkeuzes zijn voor het bekijken van inhoud. Nu meer consumenten niet alleen laptops, maar ook smartphones, tablets en gameconsoles bezitten, is er waarschijnlijk altijd een apparaat in de buurt dat klaar is om te bekijken. Uit het onderzoek van Accenture blijkt ook een toename van degenen die liever tv-content op hun smartphone kijken. Dat aantal steeg van 10 procent in 2016 naar 13 procent in 2017. Wat dit punt voor adverteerders onderstreept, is het toenemende belang van cross-screen campagnes op bijvoorbeeld tv en internet. Enkele van de meest succesvolle advertenties in deze omgeving zijn advertenties die naadloos gevolgd kunnen worden door de ogen van de kijker, waar ze ook terechtkomen.
Opkomst van snoerknippen
De tweede reden waarom meer consumenten hun tv-tijd lijken te verschuiven naar pc's, is de opkomst van snoerknippen. De consumenten die de traditionele tv hebben "opgegeven", migreren naar streamingdiensten die de tv-ervaring nabootsen. Ze sluiten dan dus contracten af bij onder meer Netflix en kiezen er juist voor om hun tv abonnement bij een provider op te zeggen. Voor adverteerders is het essentieel om video in hun campagnes op te nemen, zodat ze de felbegeerde demografie nog steeds kunnen bereiken, waar en wanneer ze ook tv-content kijken.
Gemak en personalisatie
Het lijdt geen twijfel dat de tv-industrie grote stappen zet om digitale functies zoals interactiviteit en maatwerk toe te voegen aan hun kijkervaring. Maar een gebied waar digitale apparaten, zoals computers, uitblinken, is gebruikerspersonalisatie. En het beste van alles is dat deze functies beschikbaar zijn wanneer een klant zich aanmeldt op een ander apparaat. Voor adverteerders wordt dezelfde verwachting van personalisatie steeds belangrijker voor tv-campagnes. Aankopen op basis van doelgroepen is slechts één voorbeeld van hoe dingen evolueren.
Kijkgedrag blijft veranderen
Tv kijken op computers lijkt misschien een verrassende trend, maar wat niet verwonderlijk hoeft te zijn, is dat het kijkgedrag van consumenten zeker zal blijven veranderen. De voorkeur van vandaag voor pc-weergave kan binnenkort een voorkeur worden voor smartphones, wat eigenlijk al het geval begint te worden. Daarna wordt een ander nog uit te vinden apparaat juist weer veel gebruikt voor het kijken van tv. Het punt is dat het eigenlijke apparaat minder belangrijk wordt. Het is echter belangrijk dat adverteerders zich concentreren op de advertentie-indelingen en -technieken die zorgen voor de best mogelijke schaal en flexibiliteit bij het bereiken van hun doelgroep.