De laatste vergadering van het politieke seizoen 2024/2025. Hierna volgt het zomerreces. In deze raadsvergadering stonden er een paar belangrijke voorstellen op de agenda.
Ambtelijke Huisvesting
De ambtelijke organisatie is momenteel gehuisvest over 5 locaties. De gemeente Harlingen is al vanaf 2019 bezig met het zoeken naar een nieuwe locatie voor ambtelijke huisvesting. Op 22 februari 2023 kwam het voorstel Huis van de gemeente op de agenda, met de resultaten als gevolg van het besluit van 26 januari 2022 om locatie centrum verdiept te onderzoeken, met het besluit om het onderzoek naar toekomstige huisvesting van de ambtelijke organisatie c.q Huis van de gemeente op een centrumlocatie te staken (!) en een alternatieve locatie te onderzoeken omdat er bij de door het college gekozen centrumlocatie ernstige twijfels zijn ontstaan over de ruimtelijke inpasbaarheid van diverse functies van de beschikbare panden Groenlandsvaarder en Hemapand.
In de aanloop naar de beeldvormende vergadering van 4 december 2024 heeft de gemeenteraad een openbare informatieve vergadering gehad waarin 3 scenario’s werden gepresenteerd: nieuwbouw, verbouw en beheer huidige locaties. In het collegevoorstel wat volgde werd als donderslag bij heldere hemel scenario verbouw van de groenlandsvaarder en verbouw met een optopping van de Waddenpromenade voorgesteld. Toch weer een centrumvariant.
Omdat ambtelijke huisvesting om een miljoeneninvestering gaat, werd voorgesteld om een second opinion uit te voeren op de scenario’s verbouw en nieuwbouw. Dit onderzoek gaf als resultaat dat de uitgangspunten voor beide scenario’s voldoende onderbouwd zijn.
Op 2 juli 2025 stond in de oordeelsvormende vergadering het debat over het voorstel centraal. Partijen gingen met elkaar in discussie en alvast hun standpunt kenbaar maken aan de andere fracties vooruitkijkend naar de raadsvergadering van 9 juli. Een aantal raadsfracties met uitzondering van PvdA, GL en VVD hebben de handen ineen geslagen om een alternatief voorstel voor nieuwbouw voor te leggen in de raadvergadering voor 9 juli, dat wordt een amendement genoemd, een wijzigingsvoorstel. Dit samen opgestelde en geïnitieerde amendement werd aangekondigd en besproken. Daar werd opnieuw duidelijk dat er al een raadsmeerderheid was voor nieuwbouw, niet meer verdeeld over verschillende locaties, maar alles onder 1 dak.
PvdA, VVD en GL kwamen nog met een amendement om de extra verdieping op de Waddenpromenade te schrappen omdat het college van mening is dat de aanpassing van de flex-factor van 0,5 i.p.v. 0,7 er minder mensen op kantoor komen te zitten.
Na een heftige discussie in de raad en een laatste pleidooi van wethouder de Groot, werd er als eerste gestemd over het meest verregaand amendement nieuwbouw. 10 stemmen voor en 7 tegen (PvdA, VVD en GL). Dit betekent dat hiermee een aangepast voorstel met het besluitpunt voorlag afkomstig uit het amendement. Ook het raadsvoorstel is met 10 stemmen voor en 7 stemmen tegen, aangenomen.
Hiermee is het verbouwscenario van tafel en heeft de gemeenteraad democratisch voor nieuwbouw gekozen als centrale huisvesting van de ambtelijke organisatie.
Wat ons verbaasd, is dat er een advertentie wordt geplaatst in de Harlinger Courant en op Harlingen Boeit door PvdA, VVD en GL na het weloverwogen democratisch raadsbesluit. Dat de overige partijen het verwijt krijgen dat er 6 jaar werk in de prullenbak is gegooid. Ik verwijs u graag naar de ingezonden mededeling van het CDA in de HC van 18 juli en de publicaties op Omroep Zilt en Harlingen Boeit waar een werkelijke weergave van het proces wordt weergegeven. Als er door het college op 4 december 2024 gekozen zou zijn voor scenario nieuwbouw, dan was dat een vervolgfase van ambtelijke huisvesting geweest. Nu het college voor verbouw kiest en de meerderheid voor nieuwbouw, is het ineens weggegooid werk. Onvoorstelbaar.
Nieuwbouw was een van de drie scenario’s van het college en heeft een hogere investering, maar dit is niet 1 op 1 te vergelijken met het scenario verbouw. Bij nieuwbouw is de ruimtestaat namelijk veel hoger door huisvesting van het gebiedsteam. In de raadsvergadering werd al duidelijk dat de flex-factor voor werkplekken op 0,5 wordt aanbevolen door het college wat een verlaging van de investering met zich meebrengt. Het is een krediet, een lening welke wordt terugbetaald. Je moet hierbij kijken naar de jaarlijkse kapitaallast (rentekosten en afschrijving) om deze investering terug te betalen en de jaarlijkse exploitatielasten Daaruit blijkt dat de gemeente Harlingen prima in staat is om deze lasten te dragen.
De advertentie van PvdA, GL en VVD suggereert dat Harlingen met dit besluit niet door kan gaan met een betere dienstverlening aan inwoners. En betere werkplekken voor werknemers, krijg je volgens de 3 partijen alleen bij een verbouwtraject. Onvoorstelbaar. Nieuwbouw op een locatie die voor iedereen makkelijk toegankelijk en bereikbaar is, is juist een voordeel voor inwoners. Medewerkers komen in een nieuw gebouw die voldoet aan alle duurzaamheidscriteria die eerder zijn vastgesteld en eveneens kan voldoen aan het gedragen werkplekconcept van de medewerkers. De uitnodiging en oproep aan deze partijen is, om respect te tonen voor het democratisch proces en hierna samen op te trekken.
Verplaatsing gemeentewerf
Aan de gemeenteraad werd gevraagd om een voorbereidingskrediet van € 200.000 beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van een inpassingsonderzoek naar de verplaatsing en nieuwbouw van de gemeentewerf op de locatie 'Kanaalweg 108 en 110'.
De gemeentewerf van Harlingen ligt momenteel binnen het toekomstig ontwikkelgebied van de Westerzeedijk. In 2019 is door de raad een stedenbouwkundige visie vastgesteld die stuurt op een andere invulling van dit gebied, hierin is ook de huidige locatie van de gemeentewerf betrokken. De gemeentewerf is daarnaast verouderd en bouwkundig ontstaan verschillende knelpunten, ook wordt een groot deel van het huidige terrein niet meer gebruikt als werf. Gezien de toekomst van de locatie Westerzeedijk, ligt het niet meer voor de hand te investeren in renovatie van de huidige werf. Daarom is er al enige tijd sprake van een verplaatsing van de werf en is gezocht naar een geschikte locatie. De Kanaalweg 108/110 blijkt de meest geschikte locatie te zijn voor een nieuwe gemeentewerf. Vandaar dat wordt voorgesteld een krediet beschikbaar te stellen om een inpassingsonderzoek te starten naar de vestiging van een nieuwe gemeentewerf op deze locatie. Dit onderzoek moet antwoord geven op de vraag op welke wijze het technisch en financieel mogelijk is om de werf aan de Kanaalweg te realiseren. Met andere woorden: hoe kan het er uit zien en wat gaat het kosten. Het resultaat is een ontwerp van de inrichting van de gehele kavel met een overzicht van de kosten.
Met 15 stemmen voor en 2 tegen is dit voorstel aangenomen.
Jaarstukken 2024
De jaarstukken van de gemeente over het jaar 2024 stond ook op de agenda. De jaarstukken van de gemeente Harlingen 2024 vormen het officiële verantwoordingsdocument waarin het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad uitlegt wat er in het afgelopen jaar is bereikt, welke beleidsdoelen zijn uitgevoerd, en hoe de financiën zich hebben ontwikkeld. Het is wettelijk verplicht op basis van de Gemeentewet en het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Om tot besluitvorming te komen wordt er elk jaar een technisch vragen uur georganiseerd voor de raad. In dit uur kunnen alle technische vragen worden gesteld welke dan meestal ook direct worden beantwoord. In de oordeelsvorming kan elke fractie hun standpunt delen en in debat gaan. Dit jaar is het raadsvoorstel niet in de oordeelsvorming geweest, uit stemming bleek dat er alleen bij de CDA fractie de wens was om het te bespreken, daarom is het direct doorverwezen naar de oordeelsvorming. Voor ons is dit altijd een goed moment om terug te kijken op welke zaken zijn gerealiseerd en sommige voor ons belangrijke punten nog extra aan te stippen. Uiteindelijk zijn de jaarstukken unaniem aangenomen. Voor onze fractie zijn de volgende conclusies het belangrijkst:
- De gemeente Harlingen sluit het jaar 2024 af met een positief financieel resultaat van € 3.229.000. Dit resultaat wordt vooral veroorzaakt door meevallers op incidentele posten, zoals lagere rentekosten, hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds en vrijval van subsidiebudgetten. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Een kanttekening bij het resultaat zijn de niet volledig uitgevoerde werken (€ 786.000). Dit punt houden wij als fractie goed in de gaten. Structureel doorschuiven kan leiden tot oplopende achterstanden, dit willen wij niet.
Rioolvervanging Oude Trekweg
Bij de Oude Trekweg worden op dit moment werkzaamheden uitgevoerd om de riolering te vervangen en de straat opnieuw in te richtten. Om deze werkzaamheden mogelijk te maken dient de bestaande fundering opgebroken te worden. Hier is in het verleden een erg dikke laag staalslakken aangebracht als fundering. Het opbreken van deze fundering is erg arbeidsintensief. Oorzaak zijn de vele kabels & leidingen die door de fundering liggen en waar rekening mee gehouden moet worden. Deze constructie is erg ongebruikelijk en was niet voorzien. Het opbreken hiervan brengt extra kosten met zich mee waar bij de kredietaanvraag in het Gemeentelijk Rioleringsplan geen rekening mee gehouden is.
Omdat de kosten nogal hoger uitvallen dan waar rekening mee gehouden is, wordt er aan de gemeenteraad gevraagd via een begrotingswijziging extra krediet van €320.000,00 beschikbaar te stellen voor de riool- en herinrichtingswerkzaamheden in de Oude Trekweg.
Dit voorstel werd unaniem d.m.v. een hamerstuk aangenomen.
Beeldkwaliteitsplan Veste
Het beeldkwaliteitsplan beschrijft het beoogde ruimtelijke kwaliteit van het Spaansenterrein. Het beeldkwaliteitsplan zal dienen als toetsingskader voor de bouwplannen voor de welstandscommissie en is een aanvulling op het welstandsbeleid en dient als inspiratie voor de architect . In het gebied wordt een stedelijk woonmilieu voorzien. Het gebied krijgt een stevige bebouwing met een mix van grondgebonden woningen en appartementen. Dit beeldkwaliteitsplan legt daarvoor ambities vast voor de toekomstige wijk, met als doel de ruimtelijke kwaliteit van deze wijk tijdens de ontwikkeling en daarna te bewaken, evenals de samenhang tussen openbaar privé, de samenhang tussen de verschillende gebieden binnen het plan en de samenhang met de omgeving. Hiertoe is in het document een aantal, richtlijnen, ambities en oplossingsrichtingen verbeeld en beschreven.
Als uitgangspunt zijn een aantal basisprincipes toegepast:
- Er is een range aan bouwhoogtes;
- De bouwblokken dienen een gesloten uiterlijk te hebben waarbij de woningen gericht zijn naar de openbare ruimte;
- Een gevarieerde nieuwe wijk door:
- Gebruik van verschillende kappen, kaprichtingen en kapkleuren. Plat dak is mogelijk op plekken waar een meer industriële uitstraling gewenst is;
- Gevels zijn primair in baksteen en er kunnen pandsgewijs verschillende kleuren toegepast te worden in 1 rij;
- Variatie in beukmaat binnen 1 bouwblok;
- Verspringingen in goothoogtes;
- Verspringende rooilijnen;
- Het gebruik van bijzondere gevels;
- Incidenteel kunnen 2 naast elkaar gelegen woningen qua beeldkwaliteit als 1 pand gezien worden.
- Primair gebruik van Delftse stoepen;
- Gridverdraaiingen zijn toegestaan op bijvoorbeeld hoeken van bouwblokken.
Het CDA kan instemmen met het Beeldkwaliteitsplan voor het Spaansenterrein (Harlingen, Veste beeldkwaliteitsplan d.d. 30 april 2025).
Beleefcentrum Harlingen aardewerk
De bakermat van de Friese aardewerkindustrie ligt in Harlingen. Hier werd aanvankelijk de veelkleurige majolicatechniek gebruikt en later werd er ook tin-glazuuraardewerk gefabriceerd. Om dit cultureel en ambachtelijk vervaardigde erfgoed aan de Friese kust en voor Harlingen en de regio in stand te houden en te laten beleven, is de Stichting Fries Blauw opgericht om een belevingscentrum te creëren. Voor het uitvoeren van het projectplan en het behalen van de doelstellingen van stichting Fries Blauw vraagt zij om een éénmalige bijdrage van €130.000. Hierna wil de Stichting het beleefcentrum op eigen kracht voortzetten en uitbouwen.
Om dit mogelijk te maken heeft de gemeenteraad besloten een budget van €130.000 als incidentele subsidie beschikbaar te stellen voor Beleefcentrum Harlingen Aardewerk door Stichting Fries Blauw, onder voorwaarde dat dekking plaatsvind vanuit het bedrag dat hiervoor beschikbaar is gesteld door de Regiodeal Noardwest Fryslân.
Het CDA is van mening dat het unieke Harlinger ambacht en het product kan helpen het toerisme en de recreatie in de gemeente Harlingen te bevorderen door ook bijvoorbeeld wandelroutes te verfraaien en ter afronding van een mooi project, een herdenkingszuil van Harlinger aardewerk te plaatsen. (uitvoering motie CDA 2015).
Motie - Diamantgebied
Formeel ligt er een sloopbesluit op het gebouw de Diamant. In de afgelopen jaren zijn er verschillende initiatieven geweest, waarbij het gebouw een andere functie zou krijgen. Bij nader onderzoek blijkt, dat dit gebied gebruikt zou moeten worden als water retentiegebied om bij hevige buien het water op te vangen ter hoogte van de Hugo de Grootstraat omdat dit het laagste punt van het Oosterpark is. Onlangs is d.m.v. een inspreker een nieuw initiatief aangeboden om grond te ‘ruilen’ op de kanaalweg. Het besluit van het college is helder; het sloopbesluit uitvoeren.
De motie van de Wad'n partij, HOOP, D66, VVD en FL roept het college op om met meer informatie te komen over het te ontwikkelen waterretentiegebied, de resultaten van het onderzoek, de gevolgen van een beperking door eventuele instandhouding van het schoolgebouwtje en tot zolang het sloopbesluit op te schorten. De wethouder heeft toegezegd de informatie aan de raad te sturen.
Door een toezegging van de wethouder om deze gegevens aan te leveren en dat er in de tussentijd geen sloopkogel door het gebouw gaat, is de motie aangehouden. Wordt vervolgd…
ALV VNG
De 2e motie van de Wad'n partij ging over de stemming van moties en amendementen op de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de Verenigde Nederlandse Gemeenten (VNG) waar het college namens Harlingen vertegenwoordigd is. Wad'n partij is van mening dat de onderbouwing van de stemming op de ALV in ieder geval met de raad gedeeld moet worden. Dat waren de overige fractie niet met de Wad'n partij eens. 2 stemmen voor, 15 stemmen tegen.
Omstreeks middernacht werd de vergadering afgesloten. Het was een lange en intensieve vergadering. Wij wensen u allen een fijne vakantie!
Dat is de kracht van de samenleving!
Namens de fractie van CDA: Reynold Bontes, Sietse Zoodsma en Wim Wassenaar.