Tekst Craig Youell
De Slag, zoals de wedstrijd in de volksmond genoemd wordt, is een jaarlijkse zeilwedstrijd voor platbodems op de Waddenzee. Samen met de Waddenrace geldt de Slag als de afsluiting van het charterseizoen.
De deelnemers varen een wedstrijd over het Wad , startend en eindigend in Harlingen, onderweg zijn er punten te verdienen met het aanlopen van verschillende havens of door het uitvoeren van diverse opdrachten. 3 punten voor het aantikken van een boei bij De Cocksdorp, 1 punt voor een parcours bij Vlieland, ook 1 punt voor de havens van Terschelling en Ameland maar 2 punten voor Schiermonnikoog. Wie Noordpolderzijl weet mee te pikken kan daar 4 punten bijschrijven.
Wie het eerst finisht met de meeste punten wint
Maandag 30 oktober startte de schepen vanuit de Willemshaven bij een stevige zuidelijke wind , met vlagen 6 beaufort, maar wel met een voorspelling van afnemende wind. En in de voorspelling zat dit jaar de uitdaging. Storm Ciaran was onderweg en het was duidelijk dat het in elk geval van woensdagavond tot en met vrijdagochtend te hard zou waaien om verantwoord te kunnen zeilen. Voorafgaand aan de wedstrijd had de organiserende stichting, in overleg met organisaties van andere wedstrijden, al bepaald dat bij een waarschuwing van 7 Bft de wedstrijd onderbroken of gestaakt zou worden. In het schippers-palaver maandagochtend vroeg werd daarboven op ook afgesproken om de finishtijd te vervroegen van zaterdagochtend 6.00 uur naar woensdagmiddag 17.00 uur, het moment waarop, op dat moment, verwacht werd dat de windwaarschuwing 7 zou worden afgegeven.
Die beslissing maakte van deze Slag dus meer een tactische wedstrijd dan normaal gesproken want alle punten halen in iets meer dan 55 uur was uitgesloten, hardzeilen was dit jaar niet genoeg.
Bij de start was er gelijk een splitsing te zien onder de deelnemers, De Boreas, Pallieter kozen direct een westelijke koers richting Texel met een goed kans om de 3 punten bij de Cocksdorp te pakken en ook weer terug te komen in dieper water met de eb. De Balder koos voor diep water en Vlieland terwijl de overige 5, de Hollandia, Ideaal, Kleine Jager, Welvaart en Alida oostelijk uitgingen over het Kimstergat, boven Harlingen, richting Ameland of verder.
Boei bij de Cocksdorp. Foto Boreas.
Al snel werd duidelijk dat er gepland en tactisch gerekend werd, de wind nam verder af en punten werden links en rechts binnengehaald, de eerste door de Pallieter en Boreas bij de Cocksdorp en de Balder bij Vlie, maar ook de Welvaart had zijn 1e punt al maandagmiddag te pakken op Ameland, De Kleine Jager en de Ideaal liepen vast op het Wierumer Wad en moesten wachten terwijl de Hollandia en Alida doorschoven onder Schiermonnikoog. Uiteindelijk zorgde het afgaand water ervoor dat iedereen stillag. Iedereen, nee, de Pallieter had het wel gehaald om terug te kome op dieper water en kon Vlieland en Terschelling vrij vlot afwikkelen. De schepen in het westen met punten op zak en die in het oosten nog puntloos.
De Pallieter. Foto Boreas.
Bij het volgende opkomende tij ging het ’s nachts verder, De Pallieter had de Boreas gelost, Terschelling gescoord, net als de Balder en beide zetten koers naar Ameland. De Boreas was weer los en kon in rap tempo Vlieland en Terschelling bijschrijven om ook verder te zeilen, jagend op de Pallieter naar Ameland. De Welvaart, Ideaal en Kleine Jager scoorde Schier en de Alida en Hollandia schreven de 4 punten van Noordpolderzijl bij.
Het werd tijd om te beslissen, doorzeilen en hopen dat de voorspellingen goed bleven of toch terug, nog wat punten sprokkelen en hopen dat op tijd over de eindstreep komen dit jaar de doorslag zou geven. Op de wal in Harlingen hadden we een beter beeld van wat er met het weer zou gebeuren maar zekerheid was er niet. De Pallieter koos voor meer punten in het oosten en ging verder naar Noordpolderzijl, De Balder koos voor de terugtocht met als optie nog om de 3 punten van de Cocksdorp binnen te hengelen. Beide hadden in de vroege ochtend Ameland gescoord. Ook de Boreas, die een paar uur later Ameland bijschreef zette weer koers naar Harlingen. Inmiddels kon de Pallieter zwaaien naar de Ideaal en Kleine Jager, beide op de terugtocht vanaf Schiermonnikoog. Remy en bemanning zagen vervolgens voor hen de Alida en Hollandia, terugkomend vanaf Noordpolderzijl, afbuigen naar Schiermonnikoog.
Inmiddels was het middag, De Welvaart had Noordpolderzijl ook binnen en op de terugweg was er op het Groninger Wad nog een ontmoeting met de Pallieter die uiteindelijk ook de 4 punten in het oosten haalde en daarmee leider werd in het tussenklassement. Balder 3 punten, Ideaal en Kleine Jager ook 3, ze hadden Ameland gedaan, Boreas 6 en bijna thuis, Hollandia en Alida ook 6, Schiermonnikoog was voor beiden voorspoedig verlopen, Welvaart 7 en de Pallieter 9 punten.
Dinsdagmiddag en de Boreas is als eerste in zicht bij Harlingen, alleen de wind was op, uiteindelijk, met roeien en met een lijn op het havenhoofd weten ze, terwijl het net donker is geworden, te finishen, als eerste maar met maar 6 punten. Zie ook de Drone-opname door Heel Holland Kijkt onder aan deze pagina. Nu werd het afwachten, het weerbericht leek te wijzen op een windwaarschuwing 7 Bft vroeg in de middag van woensdag maar tot dan konden andere schepen het wel redden om terug te zijn in Harlingen en een aantal met meer dan 6 punten. Dinsdagavond was de wind er in elk geval compleet uit.
De Ideaal bij Ameland. Foto Julia Last
De Ideaal sloeg ook de andere havens over en finishte met 3 punten dinsdagavond, ook de Balder, waar de optie de Cocksdorp nog even serieus was overwogen kwam woensdag heel vroeg terug met 3 punten.
De Pallieter liet Schiermonnikoog voor wat het was en liep uiteindelijk met de eb vast maar een finish vroeg in de middag woensdag zat er wel in. De Kleine Jager was inmiddels bijgehaald door de Alida en Hollandia terwijl de Welvaart ook probeerde om met weinig wind westwaarts te komen.
Woensdagsochtends om kwart voor 5 kwam het KNMI met een waarschuwing 6 Bft en dat hield in dat de schepen vrij waren om wind- en watergegevens op te vragen en op te zoeken. De wind was ook al toegenomen tot zuid 4 á 5 Bft en dit had ervoor gezorgd dat de Alida bij het binnen lopen van Terschelling roerschade opliep en moest opgeven. De Kleine Jager en Hollandia waren bij Vlieland aangekomen waar de Hollandia gelijk de punten scoorde en de Kleine Jager wachtte op beter zicht en tij. De Welvaart was inmiddels ook in de buurt en na de Kleine jager scoorde zij ook Vlieland, Beide kwamen met toenemende wind op volle snelheid terug. De Hollandia, die het rondje Vlie veel eerder had gedaan koos ervoor om met de eerste vloed toch de Cocksdorp te halen en met 3 punten extra op zak zaten zij vlak achter de Welvaart met de Kleine Jager er een stukje voor. De Kleine Jager zeilde net iets voor 12 uur met 4 punten over de finishlijn. De Pallieter was ook weer op stoom, met tegen wind en dus kruisend kwamen ze op het Kimstergat boven Harlingen af, maar dat ze niet voor de anderen zouden zijn werd snel duidelijk.
De Alida op het Oostwad. Foto Yvonne van Scheijen/Vrouwezand.
Zowel de Hollandia als de Welvaart hadden nog een klein stuk te gaan toen het KNMI voor een wending in het verhaal en de verwachtte uitslag zorgde. Om 9 minuten over 12 werd er een windwaarschuwing windkracht 7 uitgegeven en besloot de wedstrijdleiding om, zoals afgesproken, de wedstrijd te staken. De Welvaart kwam om half 1 over de lijn en de Hollandia daar kort achter, maar beide niet reglementair gefinisht. Ook de Pallieter die in de namiddag Harlingen binnenliep kreeg een DNF (did not finish) achter haar naam en zo werd met 6 punten en een vroege binnenkomst de Boreas voor de 6e keer op rij winnaar van de Slag, mede dankzij storm Ciaran en de beslissing om te kiezen voor zekerheid.
De definitieve uitslag
- Boreas (6p)
- Kleine Jager (4p)
- Ideaal 4(p)
- Balder (4p)
DNF Hollandia (11p), Pallieter (10p), Welvaart (8p), Alida (8p)