Aanpak bestaat uit verschillende onderdelen
De financiering van de nieuwe Waddenpromenade wordt opgebracht door verschillende partijen. De gemeente Harlingen neemt € 2,7 miljoen voor haar rekening. Het Waddenfonds geeft een subsidie van ruim € 1,7 miljoen, de Regiodeal Noordwest-Fryslân levert een bijdrage van € 638.000,- en de Provincie Fryslân en het Rijk (via een verkeersveiligheidsregeling) samen ruim € 600.000. De herinrichting van de Waddenpromenade, die nu vooral fungeert als vertreklocatie voor de veerboten naar Terschelling en Vlieland, bestaat uit verschillende onderdelen. De verkeersveiligheid en -doorstroming rond de veerterminal van Doeksen zal worden aangepakt. Tegelijk zal het gemotoriseerd verkeer worden gescheiden en komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Verder komt er een educatieve looproute vanaf het langparkeerterrein tot en met de Waddenpromenade met uitkijkpunten over zee, een Waddenspeeltuin voor kinderen en meer groen waaronder een botanische zilte tuin. Voor ouderen en de bekende Harlinger ‘ouwe seunen’ wordt een ontmoetingspunt gecreëerd waar ze elkaar kunnen treffen. Daarnaast krijgt het gebied dimbare straatverlichting om de lichtvervuiling van het Waddengebied tegen te gaan.
Impuls voor de plaatselijke economie
De bijdrage van het Waddenfonds en het Investeringskader Waddengebied (IKW) aan de Waddenpromenade is toegekend vanwege de meerwaarde die het programma Harlingen: Dijk, Stad, Wad heeft voor het hele waterfront van Harlingen. Binnen het Integraal Ruimtelijk Ontwerp voor dit gebied werkt de gemeente Harlingen dit programma verder uit. Het Waddenfonds en het Investeringskader Waddengebied zien de revitalisatie van de Waddenpromenade als een impuls voor de plaatselijke economie en voor het toeristisch product. Ook versterken de plannen het profiel van Harlingen als Waddenpoort van het Waddengebied en ontstaat er een duidelijker verbinding met het Wad.