Deze week was gevuld met inspirerende activiteiten en workshops die leerlingen uitdaagden om buiten hun comfortzone te treden en nieuwe interesses te ontwikkelen.
Ontdekken en groeien buiten de reguliere lessen
De Talentweek werd georganiseerd met als doel leerlingen te helpen zichzelf te ontwikkelen op gebieden die vaak buiten de reguliere lessen blijven liggen. Het brede scala aan workshops en activiteiten werd zorgvuldig samengesteld om zowel creatieve, sportieve als intellectuele uitdagingen te bieden. Daarbij werden de leerlingen begeleid door enthousiaste docenten en externe professionals. De activiteiten waren onderverdeeld in vier leergebieden: Vestdijk verbindt (sociaal-maatschappelijke activiteiten), Vestdijk verruimt (techniek en wetenschap), Vestdijk creëert (creatieve activiteiten) en Vestdijk activeert (sportieve activiteiten).
Teamleider van de onderbouw, Nikita Judkins, kijkt met trots en bewondering terug op de Talentweek: “Het is heel mooi om leerlingen op een andere manier bezig te zien. Het plezier spat ervan af en de leerlingen ontdekken hun talent!”. De organisatie was in handen van twee betrokken docenten, Jacoba Lemmens-Spoelstra en Mechteld Kooi-Stoopman. Met dank aan de goede voorbereiding, een goed netwerk en veel organisatietalent was de Talentweek een groot succes!
Een week vol afwisseling
De ochtenden begonnen met een lessenserie over ondernemerschap. Sommige leerlingen brachten bedrijfsbezoeken, terwijl andere leerlingen deelnamen aan een College Tour, geïnspireerd op het gelijknamige televisieprogramma. Hierin gingen ze in gesprek met zowel kleine als grote ondernemers. In de middag volgden de leerlingen workshops naar eigen keuze. Het aanbod was indrukwekkend: meer dan 120 workshops! Sportieve leerlingen konden zich uitleven met jiujitsu, boksen, zwemmen, wandklimmen of andere sporten in de gymzaal. Voor de technisch geïnteresseerden waren er workshops zoals 3D-lampjes maken, lasersnijden en houten auto's bouwen. Creatieve geesten konden onder andere mozaïeken, kerstkaarten voor ouderen maken, koekjes bakken of deelnemen aan zang- en toneelactiviteiten. Een bijzondere toevoeging was de professionele reanimatiecursus voor alle tweedeklassers. De trainers arriveerden op school en verzorgden een compleet georganiseerde training. Met behulp van een interactieve game leerden de leerlingen spelenderwijs reanimeren op een reanimatiepop. De cursus werd afgesloten met een certificaat, wat de ervaring niet alleen leerzaam, maar ook officieel waardevol maakte.
Kerstmarkt voor het goede doel
De week kreeg een extra feestelijk tintje met de kerstmarkt op donderdag 19 december. Leerlingen werkten samen aan kerstdecoraties, zoals versierde kerstballen, armbandjes en happy stones, en haalden spullen op uit de buurt voor een draaiend rad in de kantine. De hele markt, inclusief chocolademelk en kerstbroden, werd volledig door de leerlingen georganiseerd. De opbrengst van de markt ging naar een goed doel dat door leerlingen zelf was gekozen: de Voedselbank: De Helpende Hand. Hoewel het exacte bedrag nog wordt geteld, is nu al duidelijk dat het doel ruimhartig gesteund kan worden. Dit benadrukt niet alleen de betrokkenheid van de leerlingen, maar ook hun vermogen om samen iets waardevols te bereiken.
Afsluiting met een cultuurdag
De week werd sfeervol afgesloten met een cultuurdag, waarin leerlingen aan allerlei creatieve en inspirerende activiteiten konden deelnemen. Zo volgden ze workshops zoals tuften, theatersport en het maken van animaties op iPads. Ook waren er muzikale workshops, waaronder rap, beatmaking, cajon en hiphopdance, die veel enthousiasme opriepen. De dag werd verder verrijkt met een energieke en indrukwekkende voorstelling van de East Side Crew. Leerlingen en docenten kijken terug op een geslaagde en betekenisvolle week. Moe, maar voldaan, gingen zij de welverdiende kerstvakantie in.
Met deze warme kerstgedachte wenst RSG Simon Vestdijk iedereen fijne feestdagen en een gelukkig 2025!