Veel ondernemers starten met een eenmanszaak. Maar bij groei is het na verloop van tijd een logische stap om personeel aan te nemen. Daar komt natuurlijk wel het een en ander bij kijken: zorg dat je de juiste stappen zet. In dit artikel delen we tips en tricks.
Hoe groter je bedrijf, hoe meer risico’s
Allereerst is het goed om je te realiseren dat personeel aannemen een zekere verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Jij bent verantwoordelijk voor je personeel en je personeel gaat ervan uit dat jij en je bedrijf te vertrouwen zijn. Zo is het belangrijk dat je je personeel netjes kunt uitbetalen: maak hier vooraf berekeningen voor. Risico’s zijn er ook naar je klanten en opdrachtgevers toe. Denk aan (financiële) schade als gevolg van een beroepsfout, waar je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor kunt afsluiten. Per beroep zijn er weer andere risico’s: breng in kaart waar je mee te maken kunt krijgen in jouw werkveld, en bereid je hierop voor.
Juiste verzekeringen afsluiten
Een ongeluk is zo gebeurd. Dit kan jou overkomen, maar natuurlijk ook je werknemer(s). Daarom is het belangrijk om de juiste verzekeringen af te sluiten, om onverwachte kosten te dekken. Misschien heb je dergelijke verzekeringen al afgesloten als eenmanszaak. Is dit nog niet het geval? Neem er dan de tijd voor zodra je met personeel gaat werken. Een AVB verzekering (kort voor aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) vergoedt schade die jij, jouw werknemer of product bij een ander veroorzaakt. Dit geldt zowel voor schade aan een object als een persoon. Een verstandige verzekering om af te sluiten, zeker als je met personeel werkt. Er hoeft maar iemand te struikelen of een apparaat beschadigd te worden, en je kunt al voor de kosten opdraaien. Ga je personeel in loondienst nemen? Dan zijn er verplichte verzekeringen die je voor je werknemers afsluit, zoals de ziektewet (ZW) en werkeloosheidswet (WW). Een pensioenverzekering is de overweging waard, zodat je werknemers iets opbouwen. Je kunt ook werken met freelancers, om niet (direct) veel verschillende verzekeringen af te hoeven sluiten.
Type contract of samenwerking
Dat brengt ons op het volgende punt: in welke vorm wil je samenwerken met personeel? Er zijn veel opties. Je kunt een tijdelijke werknemer inhuren, als uitzendkracht of payroller. Dit is een ideale manier om eens te ondervinden of het bevalt om met personeel samen te werken. Een uitzendbureau kan zelfs de sollicitatieprocedure verzorgen, uiteraard tegen bepaalde kosten. Een ander idee is een stagiair zoeken voor een tijdelijke periode. Of werk met een zzp’er, waarbij je samen een overeenkomst kunt hebben, maar niet direct met een uitgebreid contract hoeft te werken. Ook een optie: neem personeel in dienst, tijdelijk of (uiteindelijk) voor een onbepaalde periode. Dit kan ook op oproepbasis (bijvoorbeeld een nul-urencontract), mocht je niet zeker zijn van de hoeveelheid werk die je je personeel kunt bieden. Bij het aannemen van personeel hoor je te voldoen aan bepaalde wettelijke verplichtingen, zoals het afsluiten van verzekeringen. Denk ook na of je personeel parttime of fulltime wilt laten werken.
Geschikt personeel vinden
Tot slot: je werknemers moeten natuurlijk bij je bedrijf passen en het juiste werk leveren. Wees daarom kritisch in het sollicitatieproces. Neem niet zomaar de eerste, de beste aan, met name als je twijfelt over zijn of haar kunnen. Het kan zeker voordelen hebben om iemand met meer expertise aan te nemen, al ligt dit natuurlijk ook aan de werkzaamheden die je de werknemer laat uitvoeren. Stel in ieder geval een duidelijke en uitgebreide vacaturetekst op, zodat kandidaten ook direct weten wat er wordt verwacht.
Het is mooi om je bedrijf te laten groeien en personeel aan te kunnen nemen. Zet hierbij wel de juiste stappen, van contracten opstellen tot verzekeringen afsluiten.