De boodschap om geen alcohol te drinken in het bijzijn van kinderen vindt steeds meer weerklank bij ouders in Nederland. In een nieuwe video van de campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ spreken kinderen openhartig over hoe vaak ze hun ouders alcohol zien drinken en wat ze daarvan vinden. De Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) is inmiddels voor het vijfde jaar op rij gestart met deze landelijke en regionale campagne, met als doel ouders bewust te maken van de invloed die hun eigen drinkgedrag heeft op het toekomstige alcoholgebruik van hun kinderen. De boodschap is duidelijk: “Drink geen alcohol waar je kinderen bij zijn.” Op deze manier kunnen ouders het juiste voorbeeld geven.
Uit recent onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat kinderen die hun ouders regelmatig alcohol zien drinken, op jongere leeftijd geneigd zijn zelf ook te willen drinken. Het gedrag van ouders speelt een belangrijke rol in de verwachtingen en houding van kinderen ten opzichte van alcohol, vaak al op zeer jonge leeftijd. De campagne, gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, loopt van 4 tot en met 15 november 2024.
Kinderen zijn zich bewust van het drinkgedrag van hun ouders
In de nieuwe campagnevideo van ‘Zien drinken, doet drinken’ vertellen jonge kinderen opvallend goed te weten wanneer en hoeveel hun ouders drinken (zie video onder bericht). Ze hebben ook oog voor het gedrag van hun ouders onder invloed van alcohol. Deze video maakt deel uit van een brede campagne die zowel landelijk als regionaal zichtbaar is, onder andere op social media en schermen in wachtkamers. Meer dan 60 organisaties, waaronder GGD’en, verslavingszorginstellingen en gemeenten, ondersteunen de campagne. Ze zetten zich in om met name jonge ouders te laten inzien dat hun drinkgedrag invloed heeft op het toekomstige alcoholgebruik van hun kinderen.
Steeds meer ouders passen hun drinkgedrag aan
Een recente peiling door onderzoeksbureau Breuer & Intraval en Kennispunt Twente toont aan dat de campagneboodschap aanslaat. Inmiddels past één op de vijf ouders hun drinkgedrag aan en drinkt geen alcohol waar hun kinderen bij zijn. Daarnaast is de meerderheid van de ouders zich bewust van het feit dat kinderen hun gedrag kopiëren. Toch blijkt het nog een uitdaging om de boodschap breed om te zetten in actie: 21% van de ouders geeft aan geen verschil te maken in hun drinkgedrag, of er nu kinderen bij zijn of niet. Daarentegen zegt 37% van de ouders bewust minder te drinken in het bijzijn van hun kinderen.
Met deze campagne wil AAN ouders stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor hun voorbeeldgedrag rondom alcohol, om daarmee bij te dragen aan een gezonde toekomst voor hun kinderen.