Deze zuil, ook wel als landmark aangeduid, is ontworpen om reizigers te voorzien van actuele reis- en omgevingsinformatie en zo hun reiservaring te verbeteren.
Onderzoek door ProRail toont aan dat reizigers behoefte hebben aan duidelijke herkenningspunten bij een station, heldere informatie over vertrek- en aankomsttijden én faciliteiten op en rondom een station. Aan deze behoefte komt Arriva met het nieuwe centrale informatiepunt op station Harlingen Haven tegemoet. Deze landmark, die een flinke hoogte heeft en bovenin een herkenbare stationsklok, markeert voortaan de toegang tot station Harlingen Haven.
Reisinformatie voor trein, boot en bus
Via deze nieuwe landmark op station Harlingen Haven krijgen de reizigers gecentraliseerde reisinformatie. Naast informatie over de trein is er ook reisinformatie over de veerdiensten naar Terschelling en Vlieland beschikbaar en wordt informatie gegeven over alle passerende buslijnen. Bij verstoringen in de dienstregeling kunnen reizigers de actuele informatie direct aflezen op het digitale scherm in de zuil.
Een aanwinst voor station Harlingen Haven
Harlingen Haven is een druk station dat gebruikt wordt door een mix van forensen en recreatieve reizigers. Het station heeft een belangrijke relatie met de veerdiensten naar Terschelling en Vlieland. Op de landmark wordt alle reisinformatie, de looproute naar de veerbootterminal en informatie over Harlingen voor iedere reiziger duidelijk getoond.
Landmark
De zuil heeft bovenin een herkenbare stationsklok, daaronder de stationsnaam en een verwijzing naar alle aanwezige modaliteiten met informatie over de looproutes. Het grote digitale scherm biedt voor aankomende treinreizigers informatie over veerdiensten en toont een plattegrond van de stad. Vertrekkende reizigers krijgen actuele informatie over trein- en bus vertrektijden.
Proefperiode en evaluatie
Het informatiepunt blijft tot 2035, het einde van het treincontract Noordelijke lijnen, op het station. Een extern onderzoeksbureau evalueert het effect van de landmark op de reizigerstevredenheid. In 2026 wordt aan de hand van de eerste resultaten besloten of Arriva een dergelijke zuil ook op andere locaties in Nederland plaatst.
Afgelopen jaar deed Arriva een soort gelijke proef in Winschoten en Roermond met een videohulpzuil. Deze proef was zeer succesvol. Arriva hoopt met de resultaten van beide proeven een waardevolle bijdrage te leveren aan het verbeteren van de reiservaring van haar reizigers.