De Gemeente Harlingen start op 1 september een pilot om inwoners sneller en beter te helpen bij (beginnende) schulden. Inwoners konden natuurlijk altijd al terecht voor hulp, maar met deze nieuwe aanpak wordt de ondersteuning laagdrempeliger en persoonlijker. Het doel: inwoners eerder bereiken, problemen sneller oplossen en duurzame oplossingen vinden.
Het college heeft in april ingestemd met deze pilot. De komende periode benutten we om samen met partners – waaronder De Dienst, Kredietbank Nederland en Humanitas – de werkprocessen en ondersteunende middelen verder af te stemmen en door te ontwikkelen. Juist het lerende karakter maakt de pilot waardevol: in de praktijk ontdekken we samen wat werkt en waar bijsturing nodig is.
Hulp dichter bij huis
In de nieuwe aanpak neemt het Gebiedsteam, team schuldhulpverlening de regie. Zij zijn het vaste aanspreekpunt voor inwoners met financiële zorgen. Van het eerste gesprek tot het vinden van een duurzame oplossing: het Gebiedsteam begeleidt het hele traject. Dat betekent dat inwoners niet meer van loket naar loket hoeven, maar één aanspreekpunt hebben dat het overzicht houdt.
Sneller en persoonlijker
De pilot zorgt ervoor dat inwoners al in een vroeg stadium geholpen kunnen worden. Signalen van betalingsachterstanden worden direct opgepakt. Daarbij werkt de gemeente samen met de Kredietbank én andere gespecialiseerde partijen, zodat er voor iedere situatie een passende oplossing is.
Landelijke aansluiting en doelen
Deze aanpak sluit aan bij het landelijke plan ‘Basisdienstverlening schuldhulpverlening’ van de Rijksoverheid. Dat plan heeft als doel dat iedere inwoner in Nederland tijdig, goed en laagdrempelig geholpen wordt bij schulden. Met de pilot zet gemeente Harlingen een belangrijke stap om dit in de praktijk te brengen.
Voor wie is deze hulp?
Iedere inwoner van gemeente Harlingen die zich zorgen maakt over geldzaken – groot of klein – kan terecht bij het Gebiedsteam, team schuldhulpverlening. Ook als er nog geen schulden zijn, maar wel betalingsproblemen dreigen, is het belangrijk om contact op te nemen. We weten dat betalingsachterstanden vaak niet alleen ontstaan door eigen keuzes, maar ook door hoge kosten, ingewikkelde regels en harde incassoprocedures. U staat er niet alleen voor – samen kijken we hoe u weer rust en overzicht krijgt. Hoe eerder u komt, hoe makkelijker we kunnen helpen.
Zo neemt u contact op
Bel of mail het Gebiedsteam. Zij zijn telefonisch bereikbaar van ma t/m vr 8:30 - 16:30 uur via telefoonnummer: 0517 49 22 22, keuze 2. Of mail naar: gebiedsteam@harlingen.nl. Of loopt binnen bij de inloopspreekuren, deze zijn op maandagmiddag tussen 14.00 – 16.00 uur en op donderdagochtend tussen 10.00 -12.00 uur.
Wethouder Paul Schoute over de pilot: “Vanaf heden krijgt het Gebiedsteam de regie over de schuldhulpverlening. Dat betekent voor inwoners; één deur, korte lijnen en hulp die vroeg begint en doorpakt - minder gedoe, sneller rust en perspectief.”