De vaardiepte zou van 3,80m-NAP naar 2,80m-NAP moeten gaan. Enerzijds hebben de baggerwerkzaamheden impact op het aanwezige ecosysteem. Anderzijds betekent een minder diepe vaargeul dat er minder grote schepen doorheen kunnen varen. Eerder onderzoek wees uit dat dit nadelige gevolgen heeft voor de haven van Harlingen, het achterland en andere havens aan het IJsselmeer. Dat deze gevolgen aanzienlijk groter zijn dan eerder gedacht blijkt uit een nieuwe impact analyse. Bij deze analyse werden Gemeente Harlingen, Port of Harlingen en het havenbedrijfsleven van Harlingen en ten zuiden van de Afsluitdijk - op eigen initiatief - meer en beter betrokken dan voorheen.
Als gevolg van intensieve inspanningen van gemeente Harlingen en de Vereniging van Waddenzee gemeenten is er uiteindelijk een impactanalyse gekomen om onder andere de gevolgen van het minderen van baggeren voor de haven van Harlingen in beeld te brengen. Daarna zijn er expertmeetings georganiseerd waarbij ook de gebruikers van het Wad aan tafel zaten. Bij het formuleren van maatregelen om de negatieve effecten op de natuur te beperken, nam het Harlinger havenbedrijfsleven het initiatief om met de Waddenvereniging een brief op te stellen met een gezamenlijk voorstel waar wordt gepleit om minder te baggeren en de vaargeul enigszins te versmallen. De vaardiepte zou dan wel op 3,80m-NAP blijven.
Advies overgenomen door minister.
Het eindadvies, dat inmiddels door de minister van I en W is overgenomen, pleit voor een 'nulmeting', een periode dat er niet wordt gebaggerd. Hieruit zal moeten blijken hoe de geul zich ontwikkelt zonder dat er gebaggerd wordt. Ook pleit het advies voor maatregelen voor de langere termijn en wordt voorgesteld om te blijven baggeren gedurende de looptijd van het Nationaal Waterprogramma 2022-2027. Deze periode wordt gebruikt voor nader morfologisch onderzoek, zodat voor het volgende Nationaal Waterprogramma een goede beslissing genomen kan worden.
Wethouder Paul Schoute
Reageert positief op deze recente ontwikkelingen: “Dat natuur en economie niet tegenover elkaar hoeven te staan blijkt uit het gezamenlijke advies van de betrokken partijen richting de minister. Harlingen, het hele Noorden én de regio zuidelijk van de Afsluitdijk hebben simpelweg belang bij een goede bevaarbaarheid van vaargeul Boontjes. Hiertoe heeft ook onze gemeenteraad opgeroepen via een motie. Het is mooi dat de minister het advies van de stakeholders heeft overgenomen.”