BijRinus vertelt over hun activiteiten en waarom zij het belangrijk vinden om deze onmisbare dagen te blijven ondersteunen, ondanks de voortdurend stijgende kosten.
Een naam die meer doet denken aan een gezellig café of sfeervol restaurant. Niets is echter minder waar, want de naam verwijst alleen maar naar de te vroeg overleden Rinus van Stee. Zeeuw van geboorte, maar door zijn humor en manier van zaken doen in de sleepvaart, uitgegroeid tot een echte ouwe seun. En dat weten nog heel veel Harlingers.
Door Laurens Posthumus
Zo ook Rudy en Niels, beter bekend als de ouwe rot en de jonge, leergierige web-techneut. Samen runnen ze sinds 2014 een groothandel in touw en scheepsbenodigdheden, daarbij geholpen door meer dan 5 man personeel. Daarvoor waren zij ook actief, zij het wel op de Industriehaven in het ruim opgezette pand van Steemar. Nu zijn twee kapiteins op een schip niet de meest ideale combinatie bij het varen op de juiste koers, dus namen Rudy en Niels het besluit te verkassen naar de Koningsweg.
In tegenstelling tot de Industriehaven ziet hun pand er niet gelikt uit, zit er ook geen keurig gekapte secretaresse achter de balie en is de grote hal niet te vergelijken met een showroom, waar een gelikte verkoper een binnenkomende klant in de nek hijgt onder het mom van: “zullen we deze maar doen”? Natuurlijk worden serieuze gesprekken wel op een van de twee aparte kantoortjes gehouden. De overige conversatie vindt plaats in de kantine, waar een grote keukentafel met stoelen staat. Aan de wand hangen voornamelijk foto’s van reddingboten uit vroeger jaren, zoals de Brandaris en de gebroeders Luden en staan er stellingen met Rudy’s grootste hobby, oude scheepsradio’s.
"We hebben helemaal geen zin in dat gezeur. Dus zorgen we dat het gewoon goed geregeld wordt".
Als Rudy Westra en Niels Wienbelt even later binnenkomen slaat het gesprek al snel over in een sfeer van ouwe jongens krentenbrood en niet lullen, maar poetsen. Met andere woorden als er wat moet gebeuren dan wel zo gauw mogelijk. Dat moet ook wel, want als je een bedrijf runt met scheepsbenodigdheden voor de binnenvaart, de offshore, de visserij en de bruine zeilvloot dan is haast geboden, want stilliggen van een schip is de doodsteek voor een schipper. Bij elkaar opgeteld zijn dat heel veel schepen die in onze haven liggen, dan wel aandoen, En dan verwacht je dat het merendeel ook klant is By Rinus. Niets is echter minder waar, want ver weg de meeste klanten wonen in het zuidwesten van Nederland met een uitloop naar België en Noord-Frankrijk.
Tussen de gesprekken door komt ook de vraag aan de orde waarom nu juist zij de Visserijdagen sponsoren en wat de achterliggende gedachte daarvan is. Beide heren zijn van mening dat dit nu ruim zestig jaar oude evenement niet meer weg te denken valt, temeer omdat Harlingen een havenstad is en dat ook zal blijven. Dat de visserij niet meer een hoofdrol speelt betreuren ze. Dat neemt niet weg dat er genoeg aanknopingspunten zijn deze naam hoog te houden zij het wel op een wat andere manier. Was het eens een feest voor de vissers, nu is het een feest voor alle inwoners in onze gemeente. En ook voor alle leeftijden. En wat eenmaal goed is, moet je ook zo houden en daar hebben wij best wel wat financiële ondersteuning voor over.
Rope en more
Oftewel touw en meer. Nu is dat touw niet zo maar touw, dat je bij de bouwmarkt koopt. Na lang zoeken en experimenteren zijn Rudy en Niels gespecialiseerd in Dyneema. Het oogt, als je het ziet, of heb je een stuk nylon touw in handen. In de praktijk blijkt het vele malen sterker te zijn dan staaldraad en bovendien leverbaar in diverse dikten en kleuren. Daar komt nog bij dat het product zich gemakkelijk laat splitsen en er kabels van gemaakt kunnen worden met een oog. Een speciale techniek die je moet zien om te weten hoe het werkt. Daarvoor is een kijkje in de werkplaats meer dan de moeite waard. Die techniek hebben een aantal medewerkers van het bedrijf zich eigen gemaakt dat zelfs wereldwijd wordt toegepast. Dagelijks worden vele lijnen in de werkplaats en op locatie in elkaar gesplitst.
IJmuidens garnalenkottertje werd wereldnieuws
Toe vorig jaar op het strand bij Zandvoort een garnalenkottertje strandde, heeft het weken geduurd eer het scheepje weer naar open zee kon worden gesleept. Daarvoor werd er zelfs een aparte geul gegraven, waarna met behulp van een grote zeesleper de klus kon worden geklaard. Dat mislukte tot twee keer toe omdat de kabel brak met bijna persoonlijk letsel van de schipper door een rondzwiepend stuk. Een noodoproep op Facebook deed wonderen. Nadat Rudy en Niels het gelezen had stuurden zij een bericht dat hun bedrijf een Dyneema-kabel konden leveren van 44 mm met een trekgewicht van 136 ton. Het voordeel van deze kabel is dat bij breuk deze niet zwiept, maar dood neervalt. Nadat de kabel gebruiksklaar was gemaakt is deze vergezeld van de mannen van Rinus op transport gegaan naar Zandvoort. Daar hebben ze met eigen ogen gezien hoe sterk deze kabel wel is, want niet lang daarna kon de IJmuiden 22 worden vlot getrokken.
Geen nee te koop
Alle aangeboden artikelen doornemende kom je al snel tot de conclusie dat nee verkopen niet in het woordenboek van Rudy en Niels voorkomt. Een greep uit het assortiment laat zien dat je bij dit bedrijf terecht kunt voor landvasten, marine en protective coatings, scheepsbevoorrading, non paint en onderhoud, opkoop over stock, waterzakken, het keuren van reddingsvesten, accu’s en omvormers en ballenlijnen. En niet te vergeten touw in vele kleuren en diktes. Ik besluit mijn bezoek met een kleine rondgang door het bedrijf waar geen nee te koop is, maar waar een leek gauw het spoor bijster zou zijn. Dat geldt echter niet voor Rudy en Niels en hun medewerkers. Zij weten feilloos te vinden waar alles ligt en zonder gezeur alles goed geregeld is en wordt.