Tekst Gijs van Hesteren
Na dertien jaar komen de historische racemotoren van de stichting terug naar Harlingen, voor demonstratieritten op 30 en 31 augustus, in het weekend van de Visserijdagen.
De coureurs vonden het parcours op het bedrijventerrein destijds heel aantrekkelijk. Het is breed en het wegdek biedt grip. Vertegenwoordigers van de SAM maakten de afgelopen tijd enkele malen een ronde langs de bedrijven. Deze voorzien weinig problemen, want het evenement vindt plaats in het weekend. De firma Norder is zelfs zo vriendelijk om haar grote terrein ter beschikking te stellen voor het rennerskwartier, de pits en de tijdwaarneming. Ook andere bedrijven steken een handje toe.
De Drie Uren van Harlingen
Op zaterdag starten de trainingen vanaf ongeveer half elf. Men rijdt met wegracemotoren van dertig tot vijftig jaar oud. Ook de deelnemers aan de avondendurance rijden hun trainingen. Om half zes presenteren de teams zich en om zes uur beginnen de Drie Uren van Harlingen met een zogenaamde ‘Le Mansstart’. De motoren staan klaar aan de ene kant van de baan, de coureurs aan de andere. Op het signaal van de wedstrijdleider rennen zij naar hun machine en daarmee is de start een feit. Niet de absolute snelheid, maar de regelmatigheid zal uiteindelijk de winnaars bepalen. Om negen uur valt de zwartwitgeblokte vlag en naar verwachting begint de prijsuitreiking rond half tien.
Op zondag starten de racers uit respect voor de zondagsrust pas om één uur ‘s middags. De vijf SAM-raceklassen rijden tot zes uur ‘s avonds, met aansluitend weer een prijsuitreiking.
Enkele bijzonderheden tot slot. Degenen die tijdens het evenement toegang nodig hebben tot hun bedrijf kunnen zich wenden tot de wedstrijdleiding. Het telefoonnummer is te vinden op de website van de SAM: www.sammotorsport.eu/contact. En de SAM is nog op zoek naar enkele vrijwilligers. Denk hiervoor aan het opzetten en afbreken van het parcours, vlaggenisten, regelen van het parkeren en het verkeer. Een kosteloze onlinecursus verkeersregelaar behoort tot de mogelijkheden.
De SAM
Voor de goede orde, de SAM is een heel andere organisatie dan het Rijdend Motor Museum (RMM), dat al enkele jaren vergelijkbare demonstraties organiseert op Oostpoort, meestal begin juni. Het verschil is dat de SAM nu in staat is zo’n evenement te organiseren tijdens het Visserijdagenweekend, een lang gekoesterde wens van het comité.
De organisatie toont het tijdsbeeld van de wegracewereld van de jaren zeventig en tachtig, met productieracers en tot racer omgebouwde wegmotoren in de traditionele inhoudsklassen 50cc tot en met 750cc. Daarnaast kent de SAM de Enduranceklasse en de EVO-klasse. Die laatste is opgezet voor 400cc-viercilindermotoren en 750cc-eencilindermotoren tot begin jaren negentig. Daarmee worden ook de liefhebbers van meer recente machines bediend.
De SAM is aangesloten bij de nationale motorsportbond MON, die de belangen van de SAM en alle direct en indirect betrokkenen waarborgt op nationaal en Europees niveau. Wettelijke aansprakelijkheid, persoonlijke ongevallen, repatriëring en rechtsbijstand zijn verzekerd. De racedemo’s beschikken over alle benodigde vergunningen, voldoen aan strenge eisen en hebben bewezen dat zij goede en veilige evenementen zijn, met een meerwaarde voor de stad en de omgeving.
Team Motorsport Harlingen
Harlingen heeft een eigen SAM-team. Gijs van Hesteren: “Al ruim twintig jaar is het racen met klassieke motoren mijn grote hobby. Een rare liefhebberij eigenlijk, maar beter te snel op een afgesloten circuit dan op de openbare weg. Daar moet je het wegdek delen met kamikazebejaarden op elektrische fietsen, fatbikers en appende automobilisten.”
“Vanaf 2010 rijden mijn grote racevriend Tajan van der Wiel en ik onder de naam Motorsport Harlingen. Langeafstandsdemo’s reden we samen, aan boord van Tajan’s Japauto Honda CB750 uit 1976. Hiermee beleefden we heroïsche avonden. Sinds een jaar of twee is ook de Tzummarumer Ane Bonsma lid van ons team. Hij is een jaar of tien jonger dan wij. Behalve endurances reed ik vijftien jaar lang de ‘sprintdemo’s’. Die duren ongeveer twintig minuten. Daarvoor had ik een omgebouwde Yamaha XS650 uit het jaar 1972, onder het racenummer 791. Oneindige zorg en aandacht van Tajan zorgden dat de motor bleef lopen. “
“Enige tijd geleden vonden we een XS650 met heel speciaal Metisse-frame van de Britse specialist Rickman. Het duurde even voordat deze Rickman en ik aan elkaar gewend waren. Al kostte dat proces me vorig jaar een gebroken kuitbeen, het netto-resultaat was toch zeer positief. Heel bijzonder om op je 71e nog te ontdekken dat je steeds beter wordt in het beoefenen van een sport. Het eerste podium met de nieuwe motor haalde ik al binnen. Nou ja, nieuwe motor, ook de Rickman stamt uit begin jaren zeventig.”
Op de officiële poster van de SAM zien we Ane Bonsma met de Japauto Honda.
Exemplaren kunnen worden afgehaald bij Gijs van Hesteren, Hofstraat 11. Foto: SAM.