Door: Loek van der Heide.
Gehoord: 7e orgelconcert in de zomerserie in de Grote Kerk Harlingen.
Uitvoerende: Wim Treurniet (Noorwegen).
Programma: Orgelwerken van Bach, Grieg, Franck, Langlais, Withlock en Bruhns.
De in Noorwegen woonachtige Wim Treurniet liet in de Harlinger ‘Dom van Almenum’ een mooie bloemlezing horen van een verhaallijn, in stijlen gevoegd in Johann Sebastian Bach (Toccata en Fuga in d-moll BWV656, Triosonate BWV 526). Eerst was het even wennen aan de verhalende stijl, met veel vertragingen, maar mooi afgetekende delen waarmee Treurniet de tijd nam voor de vele registerwisselingen.
Met Edvard Grieg ('Lyriske stykker’ opus 12 Norskmelodi, Vals, Arietta), trof Treurniet heel mooi de sfeer van de Noorse fjorden, in de mooie verhaallijn die als een rode draad door dit toonbeeld liep.
De serene sfeer van Franse kathedralen trof Treurniet met 'P (César Franck: Prière; ‘Pasticcio’ (Jean Langlais: ) Hele mooie legato-lijnen ook nog eens gecombineerd met het mooie, kleurrijke klankenpalet van het A.A.Hisz orgel.
Van Percy Whitlock trof hij weer de volksliedkunst uit Engeland met ‘Folktune’.
Treurniet sloot af met een magistraal ‘Preludium in G-Dur van Nikolaus Bruhns.
Al met al een orgelconcert dat de toehoorder de oren deed spitsen niet in de laatste plaats door de zeer levendige afwisseling tussen de registers, en combinatie van de twee klavieren en pedaal.