Harlingen Welkom aan Zee

Grenzend aan het Werelderfgoed de Waddenzee is Harlingen een stoere magneet voor wie houdt van wind en water.

Plus Lunenborg

Goed eten moet voor iedereen betaalbaar zijn. Daarom vind je bij PLUS Lunenborg de 'Laagblijvers': producten die het hele jaar rond éxtra voordelig zijn!
Casper van Veen Uitvaartzorg

Het hoeft niet anders, maar het kan wel anders. 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Grijmans Advocatuur & Mediation

Iedereen die in een juridisch geschil verzeild is geraakt, gaat scheiden of verdacht wordt van een strafbaar feit kan rekenen op rechtsbijstand van ons.

Dé Harlinger UITagenda!

Plaats zelf je activiteiten op dé Harlinger UITagenda! Heb je nog geen account? Registreren is makkelijk en supersnel!
Coronavirus (COVID-19)

Op deze pagina zet de gemeente Harlingen alle belangrijke informatie over het Coronavirus (COVID-19) voor u op een rij. Bij nieuwe informatie wordt deze pagina geactualiseerd.
Harlingen Bezorgt

Steun onze lokale helden! Winkel via HarlingenBezorgt gemakkelijk online!

Open brief Klaas Gerard Jumelet

02-05-2020

HARLINGEN - Open brief van Klaas Gerard Jumelet aan mede-inwoners van Harlingen.

Open brief Klaas Gerard Jumelet Klaas Gerard Jumelet

Beste mede-inwoners van Harlingen,

Het zijn vreemde tijden. We maken ons allemaal terechte zorgen. De vragen 'wanneer kan mijn restaurant weer open?', 'zullen mijn ouders en grootouders niet ziek worden?' en 'heb ik nog wel werk na deze crisis?' komen velen van u bekend voor. Deze zorgen zijn begrijpelijk en helaas in veel gevallen ook terecht. Gelukkig neemt onze regering de juiste maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus en volgen de meeste inwoners van onze gemeente de regels. Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen dat het hier, in vergelijking met het zuiden, meevalt met het aantal besmettingen.

Het coronavirus is echter niet de enige crisis waar Europa op dit moment mee te maken heeft. In Griekenland is een humanitaire ramp gaande, waar tienduizenden vluchtelingen (waaronder veel kinderen zonder ouders) in de kampen zitten. Griekenland heeft de andere Europese landen gevraagd om een klein deel van deze kinderen op te vangen. Vanuit Den Haag is het helaas stil gebleven. De vraag is: zijn wij als gemeente Harlingen bereid om gastvrijheid te tonen voor een minimaal aantal kinderen, zodat deze crisis iets sneller tot een einde komt. Vier jaren geleden was Harlingen bereid een asielzoekerscentrum te openen. Ik vraag aan de inwoners van Harlingen, Midlum en Wijnaldum, maar nog meer aan de leden van de raad, om over het hart te strijken en aan de regering te laten weten, dat Harlingen bereid is om een aantal mensen op te vangen.

Het is geen tijd voor partijpolitiek: alle partijen moeten samenwerken om de lopende crisis op te lossen, zowel de coronacrisis als de vluchtelingencrisis.

Een barmhartige groet,

Klaas Gerard Jumelet