De 1,5 meter afstand maatschappij is wennen voor de corporatie, die ‘betrokken en dichtbij’ haar huurders wil zijn.
Gezondheid staat voorop
Half maart was de Bouwvereniging door corona genoodzaakt om haar dienstverlening voor een deel stop te zetten. Om risico van verspreiding te beperken, werden de afgelopen maanden huisbezoeken zoveel mogelijk gemeden. In de woning werden alleen spoedreparaties uitgevoerd. Werkzaamheden aan de buitenkant van de woning zijn wel opgepakt.
Eerst bellen of mailen
De meeste zaken kunnen weer opgepakt worden, op een aangepaste manier. Het kantoor was tot de komst van corona dagelijks open. Het kantoor is nu alleen toegankelijk op afspraak. Klanten die een vraag hebben of iemand willen spreken, kunnen telefonisch contact op te nemen, of mailen. Dan kijken we of we de vraag op afstand kunnen oplossen of dat het toch nodig is om langs te komen. Het kantoor is nu voorzien van plexiglas bij de balie en spreekkamers. Op deze manier houdt de Bouwvereniging de veiligheid voor de klant en eigen medewerkers zoveel mogelijk in acht.
Werken zonder fysiek contact
Achter de schermen is gewerkt aan een nieuwe werkwijze, waarbij fysieke ontmoetingen zoveel mogelijk worden vermeden. Petra van der Wier; ‘Wij zijn een dienstverlenend bedrijf. Het is frustrerend als je mensen wilt helpen en ‘nee’ moet verkopen. We hebben een nieuwe werkwijze bedacht, waarbij we zonder fysiek contact onze diensten toch zoveel mogelijk aan kunnen bieden.’ Medewerkers werken veilig volgens een protocol tijdens de coronacrisis. Zij dragen o.a. handschoenen en nemen hygiëneregels hoog in acht. Bij een reparatieverzoek wordt de werkplek en het gereedschap gedesinfecteerd. De bewoner wordt verzocht om tijdens de reparatie in de woning naar een ander vertrek te gaan.
Stappenplan contactloos repareren
In het stappenplan contactloos repareren staat de nieuwe werkwijze beschreven. Dit stappenplan is samen met de hygiëneregels te lezen op de website www.debouwvereniging.nl.