Harlingen Welkom aan Zee

Harlingen Welkom aan Zee

Grenzend aan het Werelderfgoed de Waddenzee is Harlingen een stoere magneet voor wie houdt van wind en water.
Lees verder...
Peter Kuiper, voor oog en oor

Peter Kuiper, voor oog en oor

Nieuwe bril, contactlenzen of hooroplossing? Bij Peter Kuiper, dé opticien en audicien bent u aan het juiste adres.
Lees verder...
Plus Lunenborg

Plus Lunenborg

Goed eten moet voor iedereen betaalbaar zijn. Daarom vind je bij PLUS Lunenborg de 'Laagblijvers': producten die het hele jaar rond éxtra voordelig zijn!
Lees verder...
Casper van Veen Uitvaartzorg

Casper van Veen Uitvaartzorg

Het hoeft niet anders, maar het kan wel anders. 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Lees verder...
Grijmans Advocatuur & Mediation

Grijmans Advocatuur & Mediation

Iedereen die in een juridisch geschil verzeild is geraakt, gaat scheiden of verdacht wordt van een strafbaar feit kan rekenen op rechtsbijstand van ons.
Lees verder...
C.L. International: Goed op weg

C.L. International: Goed op weg

Het bergingsbedrijf voor Noord-West Friesland, Terschelling en Vlieland.
Lees verder...
Dé Harlinger UITagenda!

Dé Harlinger UITagenda!

Plaats zelf je activiteiten op dé Harlinger UITagenda! Heb je nog geen account? Registreren is makkelijk en supersnel!
Lees verder...
Harlingen Bezorgt

Harlingen Bezorgt

Steun onze lokale helden! Winkel via HarlingenBezorgt gemakkelijk online!
Lees verder...
Gemeente Harlingen

Gemeente Harlingen

Hier vindt u alle informatie over de producten en diensten van de gemeente Harlingen.
Lees verder...

Ms Willem Barentsz feestelijk gepresenteerd en vanaf 3 juli in de dienstregeling

02-07-2020

HARLINGEN - De nieuwe LNG-catamaran ms Willem Barentsz van Rederij Doeksen wordt op 3 juli a.s. in de vaart genomen.

Ms Willem Barentsz feestelijk gepresenteerd en vanaf 3 juli in de dienstregeling MV Willem Barentsz 2020 - Rederij Doeksen - Foto: Flying Focus.

Het zusterschip Willem de Vlamingh volgt in september. Deze schepen zijn de eerste (single fuel) LNG-veerboten in Nederland en de eerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven. De schepen worden ingezet op de veerverbinding naar Vlieland en Terschelling.

 

De introductie van dit nieuwe LNG-veerbootconcept, gecombineerd met warmteterugwinning, efficiëntere romplijnen, lichtgewicht constructie, zonnepanelen betekent een aanzienlijke vermindering van schadelijke emissies: -10% CO2, -90% stikstofoxiden (NOx), -100% zwaveloxiden (SOx), -95% fijnstof. De Rederij heeft de ambitie om het LNG progressief bij te mengen met bio LNG of LBG, zodra dit in voldoende mate beschikbaar komt. Daarmee kunnen de CO2-emissies nog verder teruggedrongen worden.

 

Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen, presenteerde het nieuwe schip op woensdag 1 juli aan pers en genodigden. “Vandaag is het een vreugdevolle dag. De weg naar dit fantastische moment is door allerlei omstandigheden lang en hobbelig geweest, niet in de laatste plaats door de coronacrisis, maar het resultaat van alle inspanningen is indrukwekkend en iets om trots op te zijn. De Willem Barentsz verschilt in veel opzichten van zijn voorgangers. Bij dit ontwerp hebben we altijd de gastbeleving en de kwetsbare omgeving van het Unesco Werelderfgoed de Waddenzee als leidraad genomen. Om het project dat we vandaag presenteren in één zin te beschrijven: een efficiënte, lichtgewicht LNG-catamaran met een lage uitstoot en een interieur met faciliteiten die bijdragen aan de eilandervaring van onze trouwe gasten.”

 

Concrete stap om te verduurzamen

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en concessieverlener noemt de komst van de nieuwe schepen een mooie ontwikkeling: “Comfortabel én groener. Met deze catamarans gaan zowel de unieke omgeving van de Wadden als de reiziger er op vooruit en dat is een goede zaak. Ik kom zelf graag op Terschelling en hoop dat ik de volgende keer de overtocht op een van de nieuwe, groenere boten kan maken. Ik wens de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh behouden vaart en zowel de bewoners van de Wadden als de toeristen veel fijne overtochten.”

 

Uitdaging in scheepsdetailontwerp

BMT ontwikkelde de schepen van voorlopig tot gedetailleerd productieontwerp. Sylvain Julien, directeur van Naval Architecture, licht toe: “Zoals altijd was het een uitdaging om een volledig aluminium schip te ontwikkelen dat voldoet aan de nationale voorschriften die in het algemeen gebaseerd zijn op staalconstructies. Toch laat het eindresultaat, naast een zorgvuldig geoptimaliseerde rompvorm, de voordelen zien in termen van laag energieverbruik en, specifiek voor de veerbootroutes van Rederij Doeksen, de lage operationele diepgang. ”

 

Unieke motoren

"Rolls-Royce heeft het project vanaf het begin met veel enthousiasme ondersteund", zegt Knut Müller, Hoofd Naval and Governmental Business bij Rolls-Royce Power Systems. Voor elk van de twee nieuwe veerboten leverde het bedrijf twee pure gasmotoren. De 16-cilinder MTU-serie 4000-motoren hebben een vermogen van 1492 kilowatt en zorgen ervoor dat de veerboten een topsnelheid van 14 knopen bereiken, terwijl hun tijdelijke acceleratiecapaciteiten vergelijkbaar zijn met die van een typische hogesnelheidsdieselmotor. "We zijn blij dat het vermogen van onze eerste single-fuel hogesnelheidsgasmotoren om rechtstreeks een vaste schroef te kunnen aandrijven een van de belangrijkste redenen was die Rederij Doeksen overtuigde om voor de samenwerking met ons te kiezen", aldus Müller. “We willen onze vaste partner Rederij Doeksen bedanken voor het vertrouwen dat ze hebben gesteld in onze nieuwe technologieën en wensen het beste voor de nieuwe vlootleden.”

 

Human-centric design

Vripack, de bekende Friese jachtontwerpstudio uit Sneek, stelde bij het ontwerp van het in- en exterieur van de schepen de gast centraal. Marnix Hoekstra, partner en co-creative director van Vripack: “Bij de conceptontwikkeling hebben we de passagier centraal gesteld. De integratie van de eilanden en het wadden-gevoel (UNESCO Werelderfgoed) in het exterieur en interieur was een belangrijk aspect. Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan door de eilander kinderen mee te laten denken over het ontwerp van een deel van het interieur. De Wadden als levend schilderij heeft ons geïnspireerd tot een geheel eigen, organische vormtaal voor de nieuwe boten. Mede hierdoor ontstaat een duidelijke passagiersflow en zijn de functies van de verschillende ruimtes afgestemd op diverse groepen en individuen. Door de passagier centraal te stellen wordt de overtocht meer een belevenis.”

 

Warmteterugwinning

Restwarmte verdwijnt gewoonlijk in de lucht of wordt in de zee gedumpt, maar zo niet op de twee nieuwe LNG-catamarans. Om de in de uitlaatgassen van de motor aanwezige warmte te hergebruiken om een elektrische generator aan te drijven, zijn de catamarans elk uitgerust met twee efficiency PACKs van Orcan Energy, die elk een elektrisch nettorendement van maximaal 77 kW netto genereren. Het systeem voor restwarmteterugwinning dekt de volledige energievraag voor deze  boegschroef installatie. Het resultaat is dat het gebruik van de twee efficiency PACKs een jaarlijkse CO2-reductie betekent van 318 ton voor elk - een besparing van 260.000 liter brandstof en 462.600 kWh per jaar.

 

Waddenfonds

Het nieuwbouwproject draagt actief bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013. Het Waddenfonds kende Rederij Doeksen voor dit project een subsidie toe van € 1.207.500.

 

Mooi beeldmateriaal van het schip (salons, machinekamer, etc.) kunt u hier downloaden.

Algemeen Bedrijfsleven

Meer nieuws

Plokje langs het wad

02-07-2020

HARLINGEN - De natuur heeft zoveel te vertellen…

Fryslân wil Lelylijn op landelijke agenda

02-07-2020

HARLINGEN - Forse reistijdwinst, veel nieuwe passagiers in de trein én in de exploitatie ook nog eens kostendekkend.

Nieuwe Noodverordening op 1 juli 2020 in werking

02-07-2020

HARLINGEN - De vice-voorzitter van Veiligheidsregio Fryslân maakt bekend dat zij heeft vastgesteld de “Noodverordening COVID-19 Veiligheidsregio Fryslân van 1 juli 2020”.

Reacties

Visie Events Visie Events Broodje Nuchter Broodje Nuchter Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen Homminga's Fijne Winkeltje Homminga's Fijne Winkeltje BENG Evenementen BENG Evenementen Faber Tassen, Koffers & Accessoires Faber Tassen, Koffers & Accessoires Grijmans Advocatuur & Mediation Grijmans Advocatuur & Mediation Fotografie Dorus Fotografie Dorus Pizzeria Pompeï Pizzeria Pompeï Harry Greve LOUNGE Harry Greve LOUNGE Atelier & Schoenmakerij de Groot Atelier & Schoenmakerij de Groot Jumbo Olaf Hermus Jumbo Olaf Hermus Karsten Wonen Karsten Wonen Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas Expert Hogerhuis Expert Hogerhuis Casper van Veen Uitvaartzorg Casper van Veen Uitvaartzorg The Shamrock The Shamrock Zwembad Het Derde Haad Zwembad Het Derde Haad Plus Lunenborg Plus Lunenborg Wijnen van Ons & Hippefrieten Wijnen van Ons & Hippefrieten Greenart Production Greenart Production Copini Opticiëns Copini Opticiëns Hubo-Faber Hubo-Faber De Skûle Welzijn De Skûle Welzijn Zensa Moda Zensa Moda De Lichtboei De Lichtboei HarlingenBezorgt HarlingenBezorgt Tourist Info Harlingen Tourist Info Harlingen Joachim de Ruijter Fotografie Joachim de Ruijter Fotografie Salon & Parfumerie Rona Salon & Parfumerie Rona
HarlingenBezorgt HarlingenBezorgt Haarmode Cats Haarmode Cats Casper van Veen Uitvaartzorg Casper van Veen Uitvaartzorg Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen Harry Greve LOUNGE Harry Greve LOUNGE Peter Kuiper, voor oog en oor Peter Kuiper, voor oog en oor Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Greenart Production Greenart Production Zwembad Het Derde Haad Zwembad Het Derde Haad De Skûle Welzijn De Skûle Welzijn Fotografie Dorus Fotografie Dorus Faber Tassen, Koffers & Accessoires Faber Tassen, Koffers & Accessoires The Shamrock The Shamrock Zensa Moda Zensa Moda Pizzeria Pompeï Pizzeria Pompeï Joachim de Ruijter Fotografie Joachim de Ruijter Fotografie Hubo-Faber Hubo-Faber Plus Lunenborg Plus Lunenborg