Programma TSRH2018

Kom tijdens The Tall Ships Races Harlingen 2018 de schepen bekijken, genieten van optredens en divers entertainment voor iedereen!

Een gezellig avondje uit!

Koffie, Lunch, Borrel & Diner! Met de kinderen of met een groep, bij Eetcafé De Lachende Koe in Harlingen kan dat.
De PLUS app!

Download de PLUS app. Met de PLUS app kun je snel en makkelijk een boodschappenlijstje maken en bijhouden op je mobiele telefoon.

Herbouw Willem Barentsz

Kom kijken en klim aan boord! Vanaf 31 maart 2018 weer open voor publiek, tot dan!
Dé Harlinger UITagenda!

Plaats zelf je activiteiten op dé Harlinger UITagenda! Heb je nog geen account? Registreren is makkelijk en supersnel!

Alinex

Regionaal uitzendbureau met verantwoordelijkheidsgevoel. Alinex is de regionale leverancier van flexibel personeel en 24/6 bereikbaar.

Jaarverslag Haven Harlingen 2017

17-01-2018

HARLINGEN - De totale goederenoverslag met zee- en binnenschepen steeg in 2017 met 11% van 3.720.964 ton naar 4.120.160 ton.

Jaarverslag Haven Harlingen 2017 Foto: Anna Zuidema.

Zeescheepvaart

Het aandeel van de zeescheepvaart in de totale overslag bedroeg 43%. De overslag met zeeschepen daalde met 3% van 1.780.871 ton naar 1.737.158, welke daling voornamelijk werd veroorzaakt doordat minder zout is overgeslagen. Het aantal zeeschepen dat kwam laden of lossen daalde met 8% naar een aantal van 586 schepen. Het aantal zeeschepen dat voor werfbezoek of andere redenen onze haven heeft aangelopen steeg met 4% naar 665 schepen.

Binnenscheepvaart

De overslag binnenscheepvaart steeg dit jaar met 23% naar 2.383.002 ton. Deze stijging wordt grotendeels veroorzaakt door meer overslag van gasolie, zand, schelpen en zout in binnenschepen. Ook de overslag van stenen en asfalt ten behoeve van het dijkverzwaringsproject op Ameland ging in 2017 door. Het aantal containers (Twenty feet Equivalent Unit) dat via de haven van Harlingen zijn weg vond van en naar de grote zeehavens steeg met 4 % tot 23.673 TEU.

Visserij

Het aantal lossende Noordzeekotters met vis en garnalen, daalde met 8% naar 2271. Het aantal kotters van de Waddenzeevisserij dat in Harlingen kwam lossen bedroeg 2973 een daling van 14%.

Beroepszeilvaart

Behalve de VBZH vloot van 70 schepen die Harlingen als thuishaven heeft verkozen, is het aantal bezoekende passanten in deze bedrijfstak gedaald van 989 naar 932.

Cruiseschepen

Het aantal bezoekende riviercruiseschepen steeg van 40 schepen naar 49 schepen. In 2017 is 1 zeecruiseschip in de haven van Harlingen aangemeerd.

Gemeente