De commissie is een onafhankelijke commissie die de taak heeft om advies uit te brengen over door burgers en bedrijven ingediende bezwaarschriften en klachten. In het onderhavige jaarverslag legt de commissie verantwoording af over haar advieswerkzaamheden en geeft zij inzicht in de wijze waarop bezwaarschriften en klachten in de gemeente zijn afgehandeld.
Inzage in de werkwijze van de commissie
Het jaarverslag geeft onder meer inzage in de werkwijze van de commissie, in aantallen en onderwerpen van de ingediende bezwaarschriften en klachten, in de afhandelingsduur en de uitkomsten van de gevoerde procedures. Het verheugt de commissie dat in 2021 in bijna alle gevallen de adviezen van de commissie door de bestuursorganen van de gemeente Harlingen zijn overgenomen. Voor de cijfers en overzichten verwijzen wij u graag naar de inhoud van dit jaarverslag.
Coronavirus
Het jaar 2021 stond wederom in het teken van het coronavirus. In verband met de destijds geldende coronamaatregelen, hebben in de eerste maanden alle hoorzittingen digitaal plaatsgevonden. Hierdoor kon het horen van burgers zo goed als mogelijk doorgaan, ondanks alle beperkingen. Hoewel vanaf juni de hoorzittingen weer fysiek in het stadhuis konden plaatsvinden, is gedurende het hele jaar aan bezwaarmakers, vergunninghouders, vertegenwoordigers van het bestuursorgaan en commissieleden de mogelijkheid geboden om digitaal aan een zitting deel te nemen. Voor de toekomst is het wenselijk om de mogelijkheid van digitaal horen open te houden.
De commissie zal zich blijven inzetten voor kwalitatief goede en tijdige advisering en hoopt dat de uitgebrachte adviezen zullen bijdragen aan de door de gemeente Harlingen nagestreefde kwaliteit van de primaire besluitvorming.