Dat was logisch en begrijpelijk.
Nadat de maatregelen opgeheven waren hing nog weken hetzelfde briefje op de deur. En nu hangt er een nieuwe. Het langskomen voor een paspoort, rijbewijs of andere zaken is voortaan alleen op afspraak mogelijk. Dat is raar en niet dienstbaar aan de inwoners.
Een gemeentehuis zou behoorlijk drempelloos moeten zijn voor burgers. De vraag is of hier bij dit besluit door ambtenaren en bestuurders over nagedacht is.
Wat is hiervan de reden? Efficiënter? Gemakkelijker voor de medewerkers? Dat zal vast meespelen alhoewel het niet uitgelegd wordt aan de inwoners. Het is gewoon ingevoerd. We hebben het maar te accepteren.
Ik wil politici en ambtenaren in Harlingen vragen na te denken over de functie van een gemeentehuis en haar diensten. Voor wie zijn jullie aan het werk en hoe toegankelijk zou dat moeten zijn?
Niet alleen de eigen organisatie staat centraal maar vooral de gemeenschap. Ik zou graag een open en toegankelijke lokale overheid zien. In alle programma’s voor de verkiezingen werd geroepen dat jullie dichter bij de burger willen zijn. Gesloten deuren zijn dan een slecht signaal.
Simone Scheffer