Maar daarvoor zijn ze afhankelijk van een aantal Duitse leveranciers. Omdat Duitsland in verband met de coronacrisis een quarantaineverordening heeft, is het momenteel erg lastig om Duitse medewerkers naar Harlingen te krijgen.
Zodra de hoofdmotoren draaien, moeten de beide azimuth roerpropellers worden afgesteld en in bedrijf gesteld. Tijdens de daarop volgende proefvaart kunnen de beide Orcan efficiency packs in bedrijf worden gesteld. Ondertussen wordt hard gewerkt aan de laatste restpunten en eindschoonmaak van de Willem Barentsz.
Op de Willem de Vlamingh wordt ook flinke voortgang geboekt. Zowel het interieur als het technische deel is voor ca. 95% gereed. Alles wat er tijdens het in bedrijf stellen tegenkomen op de Willem Barentsz wordt op de Willem de Vlamingh direct aangepast en meegenomen, dat scheelt straks veel tijd in de eindfase van de Willem de Vlamingh.
De nieuwe LNG-catamarans van Rederij Doeksen zijn de eerste (single fuel) LNG-veerboten in Nederland en de eerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks de azimuth roerpropellers aandrijven met vaste schroeven.
De introductie van LNG als brandstof betekent een aantoonbare en substantiële vermindering van schadelijke emissies: -11% CO2, -90% stikstofoxiden (NOx), -100% zwaveloxiden (SOx), -95% fijnstof en een aanzienlijke reductie van lawaai (50-75%).