Werckpost

Werckpost

Werckpost is een dynamisch en flexibel uitzendbureau gespecialiseerd in uitzenden, werving & selectie en payrolling.
Lees verder...
Peter Kuiper, voor oog en oor

Peter Kuiper, voor oog en oor

Nieuwe bril, contactlenzen of hooroplossing? Bij Peter Kuiper, dé opticien en audicien bent u aan het juiste adres.
Lees verder...
Plus Lunenborg

Plus Lunenborg

Bij PLUS kun je van zondag 21 april tot en met zaterdag 27 juli 2019 exclusief sparen voor Tupperware van de hoogste kwaliteit.
Lees verder...
C.L. International: Goed op weg

C.L. International: Goed op weg

Het bergingsbedrijf voor Noord-West Friesland, Terschelling en Vlieland.
Lees verder...
Herbouw Willem Barentsz

Herbouw Willem Barentsz

Vanaf 1 april kunnen de Willem Barentsz-werf en ook de Witte Swaen weer bezocht worden.
Lees verder...
Dé Harlinger UITagenda!

Dé Harlinger UITagenda!

Plaats zelf je activiteiten op dé Harlinger UITagenda! Heb je nog geen account? Registreren is makkelijk en supersnel!
Lees verder...
Gemeente Harlingen

Gemeente Harlingen

Hier vindt u alle informatie over de producten en diensten van de gemeente Harlingen.
Lees verder...

Containerramp wijst uit: Waddenzee Werelderfgoed onvoldoende beschermd

11-01-2019

HARLINGEN - Directeur Waddenvereniging Lutz Jacobi aan tafel bij minister.

Containerramp wijst uit: Waddenzee Werelderfgoed onvoldoende beschermd Foto: Joachim de Ruijter

Door Waddenvereniging

 

Donderdag 10 januari was er een gesprek in Hotel Zeezicht in Harlingen met minister Cora van Nieuwenhuizen van Waterstaat en Infrastructuur over de aanpak van de containerramp. Lutz Jacobi, directeur van de Waddenvereniging, heeft haar zorgen geuit over de effecten op de kwetsbare Waddennatuur. ‘De Waddenzee is aangewezen als uniek en onmisbaar Werelderfgoed, het mooiste natuurgebied van Nederland. Deze ramp wijst uit dat we niet in staat zijn om het voldoende te beschermen,’ aldus Jacobi.

 

De Waddenvereniging maakt zich ernstig zorgen over de gevolgen van alle rotzooi. Lutz Jacobi: ‘De Waddenzee is veranderd in één grote vuilnisbelt. Het afval dat nu achterblijft, vooral kleine stukjes piepschuim en plastickorrels, zullen we nog jaren last van hebben. Ook de mens omdat plastic zich ophoopt in de voedselketen.’ Wat de omvang en precieze effecten zijn van deze containerramp moet langjarig onderzoek uitwijzen. Dát al het leven in de Waddenzee beïnvloed zal worden is zeker. Gelukkig worden de eerste onderzoeken gestart.

 

Centrale coördinatie nog steeds niet geregeld

Wat de ramp vooral pijnlijk duidelijk maakt is dat er dringend behoefte is aan één beheerautoriteit voor de Waddenzee. Op dit moment zijn er tientallen overheden en instanties verantwoordelijk voor het waddengebied. Dat is te merken in de aanpak van de containerramp. Geweldig hoeveel vrijwilligers, vissers, bergers spontaan opstaan en gigantisch veel werk verzetten om de rommel uit ons enige natuurlijke werelderfgoed Waddenzee te halen. Maar centrale coördinatie en een goede begeleiding van al deze vrijwilligers door de verantwoordelijke autoriteiten ontbreekt. Ook bestaat er geen rampenplan waarin dit afdoende geregeld is. In deze centraal gecoördineerde aanpak moet de bescherming van kwetsbare flora en fauna en de veiligheid van mensen voorop staan. Een zelfde zorgvuldige aanpak geldt ook voor de berging van de containers die nu nog op de bodem van de zee liggen. Dit moet op een manier gebeuren die zo min mogelijk schade aan het waddenmilieu brengt.

 

Scheepvaartveiligheid moet beter

De Waddenvereniging sluit zich aan bij oproep van de burgermeesters van de Waddeneilanden dat zeevervoer veiliger moet. Zij wil daar aan toevoegen dat het niet alleen gaat om de gevaren van containervervoer, maar ook voor olie- en chemicaliëntankers die boven onze eilanden varen. Nederland ligt aan een van de drukst bevaren scheepsroutes ter wereld, met alle risico’s van dien. Wat nu plastic afval en andere rommel is had ook olie kunnen zijn.

 

Door de bijzondere kenmerken van het waddengebied, zoals getijdestroming, wind verdwijnt het plastic of olie snel onder het zand en is het vrijwel niet meer uit het waddenmilieu te krijgen. Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt in dit bijzondere gebied dubbelop. We moeten ons enige natuurlijk werelderfgoed beter beschermen en hiervoor zijn ook mogelijkheden. De Waddenzee is internationaal aangewezen als bijzonder gevoelig zeegebied (Particularly Sensitive Sea Area). Via de bestaande regelgeving op grond van de PSSA-aanwijzingen kunnen in ieder geval strengere regels de scheepvaart worden ingevoerd zodat de kans op een scheepsramp kleiner wordt.

 

Minister erkent: rotzooi is ecologische ramp!

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft in dit gesprek over de aanpak van de containerramp erkend dat het een ecologische ramp is. De Waddenvereniging vond het belangrijk om dit van de minister te horen, zodat er vanaf nu af aan ook daarnaar gehandeld wordt. 

 

Wat de minister heeft toegezegd

  • Er komt een rampenplan, inclusief vrijwilligersmanagement.

  • Opruimwerkzaamheden worden vanaf nu centraal gecoördineerd om schade aan de kwetsbare natuur te voorkomen en de veiligheid van vrijwilligers te garanderen.

  • De berging van de containers uit de zee gebeurt op een ecologisch verantwoorde manier, waarbij er niet meer goederen en afval in de natuur belanden.

  • Dode zeehonden worden onderzocht op mogelijke relatie tot de containerramp.

  • Langetermijnonderzoek moet uitwijzen wat de ecologische gevolgen van de ramp zijn.

  • Nederland zet zich internationaal in voor veiliger scheepvaart om het waddengebied te beschermen.

Natuur & Milieu Regio

Meer nieuws

Dijkstra en Geelhoed airco service squash competitie

11-01-2019

HARLINGEN - Verslag van de afgelopen week gespeelde wedstrijden.

Bijzondere historische interieuronderdelen behouden

11-01-2019

HARLINGEN - Stichting Interieurs in Fryslân presenteert resultaten onderzoek in gemeente Harlingen.

Live bommen op de Vliehors Range door Nederlandse F-16's

11-01-2019

HARLINGEN - Van 21 januari tot en met 25 januari 2019 trainen F-16’s van de Koninklijke Luchtmacht in het afwerpen van bommen met explosieve lading op de NAVO oefenlocatie de Vliehors Range op Vlieland.

Reacties

ForHim Menswear ForHim Menswear Hema Harlingen Hema Harlingen Haarmode Cats Haarmode Cats Visie Events Visie Events IJssalon Min12 IJssalon Min12 Harlinger Poffertjeskraam Harlinger Poffertjeskraam HoMMM!nga's Fijne Winkeltje HoMMM!nga's Fijne Winkeltje VVV Harlingen VVV Harlingen Strandpaviljoen 't Zilt Strandpaviljoen 't Zilt Fotografie Dorus Fotografie Dorus Harry Greve LOUNGE Harry Greve LOUNGE Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas Copini Opticiëns Copini Opticiëns Hotel Café Restaurant "Zeezicht" Hotel Café Restaurant "Zeezicht" Jumbo Olaf Hermus Jumbo Olaf Hermus Plus Lunenborg Plus Lunenborg Ons Food&Wine Ons Food&Wine Karsten Wonen Karsten Wonen Faber Tassen, Koffers & Accessoires Faber Tassen, Koffers & Accessoires Atelier de Groot Atelier de Groot Expert Hogerhuis Expert Hogerhuis Anna Casparii Hotel Café Restaurant Anna Casparii Hotel Café Restaurant Joachim de Ruijter Fotografie Joachim de Ruijter Fotografie Dio Jurien Dio Jurien De Lichtboei De Lichtboei Zwembad Het Derde Haad Zwembad Het Derde Haad Salon & Parfumerie Rona Salon & Parfumerie Rona Zensa Moda Zensa Moda Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen Hubo-Faber Hubo-Faber
Eetcafé Nooitgedagt Eetcafé Nooitgedagt IJssalon Min12 IJssalon Min12 De Lichtboei De Lichtboei BENG Evenementen BENG Evenementen Visie Events Visie Events HoMMM!nga's Fijne Winkeltje HoMMM!nga's Fijne Winkeltje Faber Tassen, Koffers & Accessoires Faber Tassen, Koffers & Accessoires Plus Lunenborg Plus Lunenborg Zensa Moda Zensa Moda Strandpaviljoen 't Zilt Strandpaviljoen 't Zilt Jumbo Olaf Hermus Jumbo Olaf Hermus Atelier de Groot Atelier de Groot Hubo-Faber Hubo-Faber Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas VVV Harlingen VVV Harlingen Harlinger Poffertjeskraam Harlinger Poffertjeskraam ForHim Menswear ForHim Menswear Ons Food&Wine Ons Food&Wine