Tekst Gijs van Hesteren
De jaarlijkse Vlootdag kwam eraan. Wilde ik met mijn pet van voorzitter van de schippersvereniging VBZH iets vertellen over de bruine vloot? RSH had dat weekend de stationsrestauratie van ons in 1863 gebouwde Staatsspoorstation Klasse III als uitzendlocatie gekozen. Ik ging in op vragen over veiligheid en ik trof er drie burgemeesters naast elkaar.
Paul Scheffer ging mij voor als voorzitter van de VBZH. Na zijn opvolging bleef hij actief, onder meer als voorzitter van de stichting REDDEVLOOT. In de uitzending van Afslag Harlingen vertegenwoordigde hij het organisatiecomité van de Vlootdag. Het leuke nieuws over de activiteiten mocht Paul brengen. Volkomen terecht, want in organiseren ben ik geen ster en hij wel. Logisch dat de ‘lastige’ vragen over veiligheid in de bruine vloot voor mij waren.
Ruige zeilsport
We herinneren ons allemaal maar al te goed de ongevallen van de laatste jaren. RSH wilde van mij weten hoe wij schippers daar tegenaan keken en of we ideeën hadden tot verbetering. Tja, alle schippers doen te allen tijde voor honderd procent hun best om het veilig te houden. Maar zeilen op het Wad mag je toch wel beschouwen als ruige zeilsport en het noodlot ziet niemand aankomen. Ongevallen kunnen gebeuren. Fietsen, rijden, vliegen, varen, skiën, zeilen, gevaar dreigt overal. Maar in zes jaar tijd drie keer een dodelijk ongeval in dezelfde Harlinger vloot, dat is andere koek.
Houten rondhouten vervangen door staal
We weten nog steeds niet hoe de vork precies aan de steel zat. De onderzoeken van politie, Inspectie Leefomgeving en Transport en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid lopen nog. Wat hebben we intussen als branche gedaan? Veiligheid omvat meer dan technische regels. Het IL&T, de keuringsbureaus en de schippers zien lacunes bij het tot stand brengen van certificeringen. Daar werken we gezamenlijk aan. We zijn veel meer bezig met de procesvoering van lopend onderhoud. Als VBZH dringen we sterk aan op het overnemen en uitdragen van de zogenaamde Branchenorm Rondhouten. We organiseren veiligheidsworkshops met best practices, near misses en peer reviews, sorry voor het jargon. En een ontelbaar aantal houten rondhouten is de afgelopen maanden vervangen door masten en gieken van staal. Enfin, tot daar de vragen van RSH. Een week later bleek de Vlootdag een geslaagde te zijn geweest, met veel publiek, schepen, marktkramen, zangkoren en mooi weer.
Drie burgemeesters
We kijken nog even terug naar de uitzending van Afslag Harlingen. Om diverse redenen zaten er ineens drie Harlinger burgemeesters aan één tafel. Ina Sjerps, de huidige burgermoeder, haar voorganger Roel Sluiter, en Paul Scheffer, die ik hierboven al even noemde. Ze waren wel zo vriendelijk om gedrieën even te poseren voor de camera van Henk Jan Cornelissen.
Tot slot over Dagbesteding Station Edison
Tegenwoordig bevindt zich in het stationsgebouw Dagbesteding Station Edison. Een logische locatie voor een RSH-uitzending, want deze dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking hield een open dag. Stationschef Roelof Vellinga doet er samen met zijn mensen alles aan om iets te maken van de stationsrestauratie. “We willen bekender worden”, zei Roelof, “dat helpt bij de exploitatie en het motiveert onze medewerkers. We verkopen snacks, we serveren maaltijden voor de kleine beurs en we werken al een tijdje samen met Social Deal. Vanaf volgende week ook met thuisbezorgd.nl.”
Ik heb er al een paar keer gegeten. Gezellig en heel smakelijk.
Op de foto: v.l.n.r.: Roel Sluiter, die kwam vertellen over zijn onderzoek naar maatschappelijke onrust in Groningen in de jaren zestig. Paul Scheffer gaf uitleg over de Vlootdag. Ina Sjerps lichtte de raadsbesprekingen inzake de Tall Ships Race toe. Op de achtergrond mensen van Station Edison, waaronder Gerda en Roelof.