Programma TSRH2018

Programma TSRH2018

Kom tijdens The Tall Ships Races Harlingen 2018 de schepen bekijken, genieten van optredens en divers entertainment voor iedereen!
Lees verder...
Peter Kuiper, voor oog en oor

Peter Kuiper, voor oog en oor

Nieuwe bril, contactlenzen of hooroplossing? Bij Peter Kuiper, dé opticien en audicien bent u aan het juiste adres.
Lees verder...
Een gezellig avondje uit!

Een gezellig avondje uit!

Koffie, Lunch, Borrel & Diner! Met de kinderen of met een groep, bij Eetcafé De Lachende Koe in Harlingen kan dat.
Lees verder...
Heerlijk Harlingen 2018

Heerlijk Harlingen 2018

Culinair Festival aan de haven van Harlingen waar eten, drinken, muziek en ontspanning centraal staan.
Lees verder...
Harlinger Voordeelcheque!

Harlinger Voordeelcheque!

Spaar PLUSpunten bij PLUS Lunenborg! Bij diverse lokale ondernemers krijgt u nu een nog hoger rendement! Namelijk 100% spaarwinst.
Lees verder...
C.L. International: Goed op weg

C.L. International: Goed op weg

Het bergingsbedrijf voor Noord-West Friesland, Terschelling en Vlieland.
Lees verder...
Herbouw Willem Barentsz

Herbouw Willem Barentsz

Kom kijken en klim aan boord! Vanaf 31 maart 2018 weer open voor publiek, tot dan!
Lees verder...
Dé Harlinger UITagenda!

Dé Harlinger UITagenda!

Plaats zelf je activiteiten op dé Harlinger UITagenda! Heb je nog geen account? Registreren is makkelijk en supersnel!
Lees verder...
Gemeente Harlingen

Gemeente Harlingen

Hier vindt u alle informatie over de producten en diensten van de gemeente Harlingen.
Lees verder...
Alinex

Alinex

Regionaal uitzendbureau met verantwoordelijkheidsgevoel. Alinex is de regionale leverancier van flexibel personeel en 24/6 bereikbaar.
Lees verder...

Cliënten Wmo en Jeugd zijn positief over de gemeente Harlingen

19-10-2017

HARLINGEN - Inwoners die gebruik maken van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Jeugdwet zijn tevreden over de manier waarop de gemeente Harlingen de ondersteuning heeft geregeld.

Dit blijkt uit ervaringsonderzoeken van onderzoeksbureau BMC over het jaar 2016. De onderzoeken richten zich op thema’s als toegankelijkheid en kwaliteit van voorzieningen en de effecten die inwoners van Harlingen ondervinden wanneer ze gebruik maken van de voorzieningen.

 

Uitkomsten Wmo cliëntervaringsonderzoek

Het valt op dat een aantal onderdelen van de Wmo ondersteuning dit jaar (2016) beter wordt beoordeeld dan het voorgaande jaar (2015). Zo wordt het contact met de gemeente over de hele linie positiever beoordeeld. Met name het snel geholpen worden, samen met de medewerker in een gesprek naar een oplossing zoeken en het serieus genomen worden door de medewerker wordt dit jaar beduidend positiever beoordeeld. Een meerderheid van de respondenten geeft daarnaast aan dat de ondersteuning aan de wensen (92%) en behoeften (92%) voldoet. Deze percentages zijn hoger dan vorig jaar. Verder blijkt dat van de respondenten die ondersteuning vanuit het netwerk ontvangen, 14% de indruk heeft dat de naaste de zorg voor de zorgvrager niet meer aankan, waarmee ook een positieve ontwikkeling zichtbaar is ten opzichte van 2015.

 

Aandachtspunten zijn er ook. Hoewel de bekendheid met de mogelijkheid van cliëntondersteuning is toegenomen ten opzichte van 2015 is de bekendheid nog steeds laag te noemen (29%). Daarnaast blijkt dat inwoners van Harlingen relatief weinig gebruik maken van algemene voorzieningen (zoals activiteiten in een buurthuis, klussendienst, boodschappenservice etc.) en van particuliere schoonmakers.

 

Uitkomsten Jeugdwet cliëntervaringsonderzoek

Ten opzichte van 2015 lijkt het effect van de hulp op het gebied van opgroeien het meest te zijn verbeterd. Door de hulp voelt de jongere zich beter (82%), gaat het thuis beter (86%) en is het gedrag verbeterd (83%). Het effect van de hulp levert ook een bijdrage aan de verbetering van de zelfstandigheid van het kind en voelt het kind zich beter gehoord (77%). Daarnaast kan men beter de problemen oplossen (77%) en kan 75% beter voor zichzelf opkomen dankzij de hulp. Ten opzichte van vorig jaar geeft een grotere groep aan dat de hulp een positief effect heeft op school, werk, dagbesteding, vrije tijd en relatie met vrienden en anderen.

 

De toegankelijkheid van de voorzieningen wordt iets minder hoog ingeschat dan vorig jaar. Het grootste verschil zit in de vraag of men weet waar men terecht kan voor hulp (58%, vorig jaar 70%). Een meerderheid van de  respondenten is positief over zorg en hulp. Wel wordt de kwaliteit iets minder hoog dan vorig jaar ingeschat. Een meerderheid spreekt zich positief uit over de hulpverleners, maar ten opzichte van vorig jaar wordt ook de kwaliteit over de hulpverlener minder hoog ingeschat.

 

Gemeente tevreden met uitkomsten onderzoek

De gemeente Harlingen is tevreden met de uitkomsten van het onderzoek, ondanks het relatief lage aantal cliënten dat deel heeft genomen. Daarnaast richt dit onderzoek zich enkel op de maatwerkvoorzieningen, wat betekent dat de hulp en ondersteuning vanuit het Gebiedsteam niet meegenomen zijn.  Wethouder Kuiken: “het is belangrijk steeds weer te meten op welke manier de hulp en ondersteuning wordt ervaren door onze inwoners. Op die manier kunnen we bijsturen. Dat we onze dienstverlening op verschillende punten hebben verbeterd is goed nieuws. We gaan daarnaast de komende tijd actief aan de slag met de aandachtspunten.”

Gemeente Zorg & Welzijn

Meer nieuws

Queen-on-Air 21 oktober

19-10-2017

HARLINGEN - Zaterdagmorgen is er weer een uitzending van het programma Queen-On-Air bij Radio Stad Harlingen van 10.00 – 11.00 uur.

Bekendmakingen Gemeente Harlingen week 42 - 2017

19-10-2017

HARLINGEN - Hieronder de bekendmakingen van de Gemeente Harlingen van week 42 - 2017.

Mooie afsluiting zeilseizoen voor skûtsje De Eenvoud

19-10-2017

HARLINGEN - Friese Hoek Race, Lemmer – 7 en 8 oktober

Reacties