Royce Postma Schilderwerken

Royce Postma Schilderwerken

Royce Postma helpt u met schilderwerk voor zowel binnen als buiten, maar ook voor een nieuw kleurtje op de wand bent u bij Royce aan het juiste adres.
Lees verder...
Van Campen & Dijkstra

Van Campen & Dijkstra

Stap over naar RegioBank met onze gratis overstapservice. Loop binnen op Voorstraat 94 of bel 0517-212140 voor een afspraak.
Lees verder...
Peter Kuiper, voor oog en oor

Peter Kuiper, voor oog en oor

Nieuwe bril, contactlenzen of hooroplossing? Bij Peter Kuiper, dé opticien en audicien bent u aan het juiste adres.
Lees verder...
DELTA Netwerk

DELTA Netwerk

Gigasnel en stabiel glasvezel nu ook in Harlingen!
Lees verder...
Grijmans

Grijmans

Iedereen die in een juridisch geschil verzeild is geraakt, gaat scheiden of verdacht wordt van een strafbaar feit kan rekenen op rechtsbijstand van ons.
Lees verder...
C.L. International: Goed op weg

C.L. International: Goed op weg

Het bergingsbedrijf voor Noord-West Friesland, Terschelling en Vlieland.
Lees verder...
Ondernemend Harlingen

Ondernemend Harlingen

Ondernemend Harlingen is hét platform voor alle bedrijven in en rondom Harlingen. Onderneem het in Harlingen, Welkom aan Zee!
Lees verder...
Gemeente Harlingen

Gemeente Harlingen

Hier vindt u alle informatie over de producten en diensten van de gemeente Harlingen.
Lees verder...

Boreas wint 26e editie “Slag in de rondte”

03-12-2021

HARLINGEN - De “Slag” is voor de 4e maal op rij gewonnen door de tjalk Boreas van de Harlinger eigenaren Henk Teuben en Grietje van de Bos.

Boreas wint 26e editie “Slag in de rondte” Foto: Grietje van der Bos

Door Steffen van der Meer

 

De Slag in de Rondte is een 5-daagse zeilmarathon met start en finish in Harlingen. Deelnemers kunnen punten verdienen door: een boei bij Cocksdorp (Texel) te ronden, een parcours onder Vlieland te varen, in de havens van Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog een vlag te planten en 8 minuten te ankeren boven Noordpolderzijl. Hoe moeilijker een haven te bereiken is, vanaf Harlingen, hoe meer punten deze oplevert. De snelste zeiler met de meeste punten wint de Slag. Dit alles zonder gebruik van motoren en elektronische navigatie middelend zoals gps.

 

Hoewel de wedstrijd al een poosje geleden gevaren is, volgt hier, onder het motto “beter laat dan nooit”, een verslag van deze bijzondere zeilrace.

 

Maandag 1 november startte de zeilrace vanaf de Willemskade waar traditiegetrouw de schepen zeilend vertrokken.

De 5 deelnemende platbodems konden op volgorde vanaf 10 uur starten. Door stormwaarschuwing ZW 7-8 en een afgaand tij, hadden niet alle schippers direct haast om te vertrekken.

 

Schipper Christiaan Prins van klipper Welvaart dacht daar anders over en vertrok als eerste. Het zwaarste schip voer dicht gereefd zeilend de haven uit en stoof met 10 knopen de Pollendam langs. Niet veel later vertrokken de tjalken Pallieter van Remy de Boer en de Balder van Paul Bakker. Eén uur later gooide de Lahn-aak Alida van Remco Visser los en kort daarna de tjalk Boreas als hekkensluiter.

 

Boreas en Pallieter kozen Texel als eerste doel de drie andere schepen lieten Vlieland en Terschelling links liggen en voeren direct richting het Oostwad waar de punten van Ameland (1), Schiermonnikoog (2) en Noordpolderzijl (4) te halen zijn.

 

Door de harde wind van maandag op dinsdag werden heel wat mijlen afgelegd. Dit was goed te zien bij de Boreas, deze rondde maandag om 17:30 uur de boei bij Cocksdorp (3 punten) als eerste en zeilde met afnemende wind dinsdagochtend alweer boven Lauwersoog richting Noordpolderzijl.

 

Dinsdag 2 november

De harde wind van maandag veranderde in cyclonale (veranderlijke) winden. Mistbanken en weinig wind vertraagde dinsdagochtend het veld en maakten de race steeds spannender. Het waren totaal andere omstandigheden dan de dag ervoor.

 

De Alida had dinsdagochtend als eerste schip de meest oostelijke punten bij Noordpolderzijl te pakken en ‘s avonds ook die van Schiermonnikoog, waarna Ameland de nieuwe koers werd. De Boreas haalde de Balder op het Pieterburenwad in en ook de Welvaart bij de haven van Schier en wachtte vervolgens onder de Engelsmanplaat op het volgende opkomende tij. Die dinsdag werd het iets duidelijker hoe de kaarten geschud waren. De schepen hadden elkaar een kort moment in hetzelfde vaargebied gezien of gehoord.

 

De Pallieter zeilde dinsdagavond ook het Oostwad op en voer naar Noordpolderzijl. Zij hadden, net als de Boreas, ook eerst de boei bij Cocksdorp gerond maar vervolgens wel direct de punten van Vlieland en Terschelling gepakt.

 

De Welvaart en Balder hadden op dat moment alleen Noordpolderzijl en Schiermonnikoog aangedaan. Zo ook de Alida, maar die had wel een tij voorsprong en zeilde al richting Ameland, terwijl de anderen voor en op de banken lagen te wachten op het opkomende water.

 

Woensdag 3 november

Woensdagochtend 10:30 uur pakt de Alida het punt van Terschelling, zij zaten nu weer op “veilig” diep water en konden nu ook met laag water mijlen maken en naar Vlie varen.

 

De Boreas zeilde 8:30 uur Ameland aan en zeilde na een snelle actie 10 minuten later weer van de veerbootkade weg. Nu begon de tijd te dringen, met het afgaande water werd het de vraag of de Boreas het wantij voor Terschelling nog zou kunnen passeren en net als de Alida weer op diep water te geraken. Dat lukte helaas niet. Door de variabele windkracht en richting strande de Boreas, ondanks een uur mee bomen, net boven het Abt.

 

De Alida had, ondanks genoeg water, hetzelfde probleem. Door het afgaand tij lukte het niet om onder de haven van Vlie te komen. De ebstroom was te sterk, de wind liet het afweten en moesten uiteindelijk, na 3 uur ploeteren, voor anker om niet de Noordzee op te drijven. Om 17:30 uur werd uiteindelijk het punt van Vlie behaald en kon de Alida aan zijn laatste etappe, Cocksdorp, beginnen.

 

Met het avondtij konden de Balder en Welvaart Ameland aanzeilen en kon de Pallieter de punten bij Noordpolderzijl pakken.

 

Woensdagavond 21:20 uur zeilde de Boreas de haven van Terschelling binnen, naar buiten moest getrokken en geboomd worden. Alle havens lagen met de zuidelijke winden dit jaar min of meer “lager wal” wat een snelle zeilende afvaart bemoeilijkte. Slimme anker manoeuvres, bomen langs dam of ondieptes naar een betere uitgangspositie maken het uiteindelijk mogelijk om zeilend weg te komen. Rond 22:00 uur zeilde de Boreas de haven van West uit, op weg naar hun laatste punt bij Vlieland. Dit werd, net als bij de Alida, een lange tocht. Er was net genoeg wind tot de haven en toen ging ook hier het anker erin om niet de Noordzee op te worden getrokken.

 

Donderdag 4 november

Rond 02:00 uur weet de Boreas bij de startboei onder de haven te geraken om uiteindelijk pas om 08:00 uur het rondje te voltooien. Het dorp nam de wind weg en tegen het opkomende water viel niet te zeilen. Er zat weer niets anders op dan ankeren en wachten op meer wind. De Boreas had nu alle punten en kon op Harlingen aan om te finishen. Maar waar was de Alida?

 

De Alida lag ook onder Vlieland, nog vlak bij de Boreas, te wachten op water. Halverwege het eiland stond beduidend meer wind en rond 05:00 uur zeilde zij naar haar laatste doel: de boei bij Cocksdorp. Om 07:00 uur had de Alida de laatste punten binnen en begon ook hun terugtocht. Helaas liet de wind het weer eens afweten. Door de kentering van het tij werd het ook weer eens tegenstrooms naar huis varen. De Boreas lag inmiddels halverwege de Blauwe Slenk, aan de groene kant, te wachten voor anker. De Alida had een strijd tegen het tij en probeerde over de banken een uitweg naar dieper water te vinden. Telkens wanneer zij er bijna waren draaide of hield de wind ermee op. Rond 16:00 uur kwam de wind eindelijk terug en kon de diepere vaargeul aangezeild worden.

 

Dat gold ook voor de Boreas, de wind keerde terug en om 17:55 uur zeilden zij tussen de pieren de finishlijn over.

Maarrrr waren zij ook echt als eerste binnen? De Havendienst gaf het verlossende antwoord: “Jullie zijn eerste!”. Het schijnt dat Harlingen tot in het Oosterpark het gejuich van de bemanning hoorde.

 

De Alida kwam krap een uur later, om 18:52 uur binnen en werd tweede.

 

De Welvaart, Balder en Pallieter zaten op dat moment nog vol in de wedstrijd, gelukkig voor hen nam de wind niet verder af. Welvaart was om 19:00 uur bij Vlieland, voer vervolgens naar Cocksdorp met Terschelling als laatste eiland.

 

De Balder zeilde om 21:15 uur West-Terschelling binnen, pakte daarna Vlie en als laatste Cocksdorp.

 

De Pallieter behaalde rond 20:30 uur zijn laatste punt bij Ameland en knalde langs de Friesche kust over het Kimstergat als derde op vrijdag om 00:21 uur de haven van Harlingen binnen.

 

De Balder gaf zijn voorsprong op de Welvaart niet meer weg en voer om 12:10 uur tussen de pieren. De Welvaart zeilde kort daarna, om 13:17 uur binnen en kon ook een feestje bouwen en terugkijken op een geweldige race.

 

Einduitslag

  1. Boreas 12 pnt. 79.55 uur
  2. Alida 12 pnt. 80:52 uur
  3. Balder 12 pnt. 98:10 uur
  4. Welvaart 12 pnt. 99:17 uur
  5. Pallieter 11 pnt. 86:21 uur (1 punt aftrek vanwege onreglementaire haven manoeuvre)

 

  • Voor wie interesse heeft in de exacte routes van de deelnemers kan deze terug kijken op ttslag.zeilvaartwarmond.nl Deze site is ook erg leuk om tijdens de race te volgen, je ziet namelijk in realtime de boten bewegen over ‘t Wad.

 

Foto's Grietje van der Bos

Bedrijfsleven Sport & Recreatie

Meer nieuws

Commissaris Arno Brok bezoekt Harlingen

03-12-2021

HARLINGEN - Vandaag bracht Commissaris van de Koning de heer A.A.M. Brok een ambtsbezoek aan Harlingen.

Open nu een rekening bij de Regiobank en ontvang een leuke waardebon!

03-12-2021

HARLINGEN - De RegioBank in Harlingen is sinds 1 november van dit jaar geopend, onder de naam Van Campen & Dijkstra Harlingen.

GGD Fryslân Weekbericht 26 november tot en met 2 december 2021

03-12-2021

HARLINGEN - Iets minder Friese coronagevallen.

Reacties

Peter Kuiper, voor oog en oor Peter Kuiper, voor oog en oor Jumbo Olaf Hermus Jumbo Olaf Hermus IJssalon Min12 IJssalon Min12 Tourist Info Harlingen Tourist Info Harlingen Expert Hogerhuis Expert Hogerhuis Gemeente Harlingen Gemeente Harlingen Hubo-Faber Hubo-Faber Atelier & Schoenmakerij de Groot Atelier & Schoenmakerij de Groot Wijnen van Ons & Hippefrieten Wijnen van Ons & Hippefrieten Karsten Wonen Karsten Wonen Beweegteam Harlingen Beweegteam Harlingen De Skûle Welzijn De Skûle Welzijn Joachim de Ruijter Fotografie Joachim de Ruijter Fotografie Haarmode Cats Haarmode Cats BENG Evenementen BENG Evenementen Homminga's Fijne Winkeltje Homminga's Fijne Winkeltje Zwembad Het Derde Haad Zwembad Het Derde Haad Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas Van Campen & Dijkstra Harlingen Van Campen & Dijkstra Harlingen Visie Events Visie Events Harry Greve LOUNGE Harry Greve LOUNGE Grijmans Advocatuur & Mediation Grijmans Advocatuur & Mediation The Shamrock The Shamrock Havenbrouwerij | Het Brouwdok Havenbrouwerij | Het Brouwdok Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen Faber Tassen, Koffers & Accessoires Faber Tassen, Koffers & Accessoires Royce Postma Schilderwerken Royce Postma Schilderwerken Zensa Moda Zensa Moda Fotografie Dorus Fotografie Dorus Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen
Tourist Info Harlingen Tourist Info Harlingen Peter Kuiper, voor oog en oor Peter Kuiper, voor oog en oor Gemeente Harlingen Gemeente Harlingen Beweegteam Harlingen Beweegteam Harlingen Visie Events Visie Events Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen Haarmode Cats Haarmode Cats Zensa Moda Zensa Moda Faber Tassen, Koffers & Accessoires Faber Tassen, Koffers & Accessoires Atelier & Schoenmakerij de Groot Atelier & Schoenmakerij de Groot Karsten Wonen Karsten Wonen The Shamrock The Shamrock BENG Evenementen BENG Evenementen IJssalon Min12 IJssalon Min12 Expert Hogerhuis Expert Hogerhuis Wijnen van Ons & Hippefrieten Wijnen van Ons & Hippefrieten Harry Greve LOUNGE Harry Greve LOUNGE Van Campen & Dijkstra Harlingen Van Campen & Dijkstra Harlingen