Van Campen & Dijkstra Harlingen

Van Campen & Dijkstra Harlingen

Tijdens onze openingstijden kunt u gewoon bij ons binnenlopen, Voorstraat 94, of bel ons op 0517 – 212140 voor het maken van een afspraak.
Lees verder...
Peter Kuiper, voor oog en oor

Peter Kuiper, voor oog en oor

Nieuwe bril, contactlenzen of hooroplossing? Bij Peter Kuiper, dé opticien en audicien bent u aan het juiste adres.
Lees verder...
Zin in een feestje?

Zin in een feestje?

Dat komt goed uit, want het is feest bij PLUS Lunenborg! Ook dit jaar kun je weer sparen voor het enige echte PLUS Boodschappenpakket!
Lees verder...
Grijmans Advocatuur & Mediation

Grijmans Advocatuur & Mediation

Iedereen die in een juridisch geschil verzeild is geraakt, gaat scheiden of verdacht wordt van een strafbaar feit kan rekenen op rechtsbijstand van ons.
Lees verder...
C.L. International: Goed op weg

C.L. International: Goed op weg

Het bergingsbedrijf voor Noord-West Friesland, Terschelling en Vlieland.
Lees verder...
WINter aan Zee lotenactie!

WINter aan Zee lotenactie!

Kom winkelen in Harlingen en maak kans op Ondernemend Harlingen cadeaubonnen!
Lees verder...
Harlingen Welkom aan Zee

Harlingen Welkom aan Zee

Grenzend aan het Werelderfgoed de Waddenzee is Harlingen een stoere magneet voor wie houdt van wind en water.
Lees verder...
Dé Harlinger UITagenda!

Dé Harlinger UITagenda!

Plaats zelf je activiteiten op dé Harlinger UITagenda! Heb je nog geen account? Registreren is makkelijk en supersnel!
Lees verder...
Gemeente Harlingen

Gemeente Harlingen

Hier vindt u alle informatie over de producten en diensten van de gemeente Harlingen.
Lees verder...

Blog Gijs van Hesteren - Met de Franse slag langs sluis en rivier

17-11-2021

SOISSONS - Sinds het begin van de coronacrisis vaar ik niet meer uitsluitend op historische zeilschepen en Amsterdamse salonboten, maar ook in de binnenvaart, met de spits Manna.

Blog Gijs van Hesteren - Met de Franse slag langs sluis en rivier Schipper Bart

Door Gijs van Hesteren

 

Een ‘spits’ is een vrachtschip dat met en lengte en breedte van 39 bij 5 meter precies past in de oude Franse kanaalsluizen. Eigenlijk verouderde schepen, maar dat zijn de sluizen ook. Ze hebben daarom nog altijd veel te doen. Het werk speelt zich hoofdzakelijk af in België en Noord-Frankrijk. In september voer ik met driehonderd ton kunstmest van Arleux naar Venizel, bij Soissons.

 

Het Canal du Nord en de Oise hebben intussen niet veel geheimen meer voor mij. Daar ben ik al een paar keer geweest. Alles onder controle. Maar het riviertje de Aisne vond in mij geen vriend, sterker nog, krachttermen als s**rftrivier of p**sloot kwamen regelmatig over mijn lippen. Wie er vaak vaart vindt het allemaal heel gewoon. Daar kom ik al snel achter, als ik met ervaren collega's spreek. Voor mij was het even wennen. Echt Frankrijk, misschien.

 

Halfgare palen

Na naderhalve dag draai ik vlak voor Compiègne met de Manna de Aisne op. Het licht bij de eerste sluis staat op rood. Op mijn marifoonoproep krijg ik geen antwoord. Ik vaar maar weer achteruit. Honderd meter voor de sluis maak ik vast aan twee halfgare palen. Het valt tegen, met twee meter diepgang. De rivieroever werkt niet mee. Bruin slib wolkt omhoog in het rivierwater. Langs een ladder beklim ik de hoge loopbrug. Op de wal staat een bordje met een afbeelding van de 'telecommande'. Een handzaam apparaatje waarmee je de sluis zou moeten bedienen. Dat had Bart, de eigenaar van de Manna, me al uitgelegd. Geen apparaatje te zien.


In de verte zie ik een andere spits de sluis uitvaren. Er is dus wél bediening blijkbaar. Moeizaam klim ik terug aan boord, start de motor en maak los. Niks hoor, voor mijn neus sluiten de deuren. Wéér achteruit naar de kl**eloopbrug. Ik sjok naar de sluis. Daar is geen mens. Nou ja, het is zondag.


Op de sluiskade bevindt zich een zogenaamde 'distributeur'. Daar zou het apparaatje te vinden moeten zijn. Mooi niet. Er staat wél een stand met een 'interphone'. Ik druk op de rode knop. "Hallo", zegt de Fransman die opneemt. Op goed geluk en in mijn steenkolen-Frans vraag ik of de sluis open kan.
"Neemt u de telecommande uit de distributeur en druk op de blauwe knop", zegt hij.
"Er zit geen telecommande in de distributeur", antwoord ik. "Wat nu?"
"Ik ga bellen", zegt de man, "en dan krijgt u groen licht."
 

Ik sjok terug naar het schip, klauter naar beneden en start de DAF 1160. Het licht gaat op groen, de deuren openen zich en ik vaar op. Snok, doet de Manna. Ze loopt vast op een bult met blubber, recht voor de ingang van sluis. Ik ontdek dat het normaal is in Frankrijk, dat men het slib zich laat ophopen middenin de vaarroute. De boegschroef, de DAF, brommen, vooruit, achteruit, bakboord, stuurboord. Het duurt tien minuten en dan zijn we los. Gelukkig heb ik als waddenschipper een beetje ervaring met vastlopen en loskomen.

 

De trekstang

Goed, de Manna ligt in de sluis. En nu? Er gebeurt niets. Ik klauter van het schip de sluiskade op. Ik druk weer op de rode knop en krijgt dezelfde Franse woordvoerder aan de lijn.

"Bent u al in de sluis?" vraagt hij.
"Ja ja, en nu?"
"De trekstang!" zegt hij, "de trekstang!"
Aha. In Nederland krijg je bij dit soort dingen meestal een uitvoerige handleiding op een grote poster. Maar ja, in Nederland is alles beter (nee hoor).


Ik beweeg de groene stang naar boven en beneden. Na een minuut hoor ik een pieptoon. Ja hoor, de benedendeuren sluiten zich, de kolk loopt vol. We schutten. Lang verhaal kort: ik kom bij de volgende sluis. Lichten op rood. Het is kwart voor zeven in de avond. Opnieuw heb ik moeite om het schip tegen de twee palen af te meren. Erg diep is het niet. Dit keer vind ik de trap ter hoogte van het voorschip. Dat krijg ik niet dichterbij dan een meter van de paal. Ja doei, ik ga op mijn 67e niet nog eens een spagaat oefenen. We zitten tegen sluitingstijd aan. Ik vind het welletjes voor vandaag.

 

Kafka

Om een uur of negen in de ochtend wandel ik weer naar de sluis. Eerst heb ik de spits een meter of twintig naar voren gelegd, zodat het achterschip bij de paal met de ladder uitkomt. Met de dikke DAF is het daarna makkelijk om dichtbij de ladder te sturen. Gelukkig heb ik nu het nummer van de Franse beambte, dus dat bel ik dan maar weer. Hij zorgt dat het licht op groen gaat.
In de sluis komt een andere meneer naar me toe gewandeld. Hij heeft een apparaatje in zijn hand: de beroemde telecommande.
"Had u er geen?" vraagt hij onschuldig.
"Nou nee", zeg ik. "Uw distributeur zag geen reden om mij er een te verstrekken."
"Dat kan niet", zegt hij. "Toch is het zo", zeg ik. "Nee hoor", zegt hij. Ik geef het op. Tegen Kafka kan je niet vechten.
"Oké, oké, in elk geval bedankt en ik wens u een prettige zondag, meneer."
Vanaf dat moment gaat het schutten bij de sluizen op rolletjes.

 

Gretha

Dat geldt niet helemaal voor het varen. Veel later, in een bocht, ik houd de voorsteven netjes in het midden van de rivier, lopen we opnieuw omhoog. Dit keer met acht kilometer per uur. Vast is vast, denkt de Manna. Ik krijg er geen beweging in. Dan ga ik eerst maar eens een bakje koffie zetten. Gelaafd probeer ik het opnieuw. Vooruit, achteruit, bakboord, stuurboord. De DAF 575 van de boegschroef (noem ik meestal Gretha) begint warempel zonder zwarte rookwolken te draaien. Eindelijk op temperatuur. Sorry Gretha, ik zal je naam niet meer misbruiken. Ruim een uur lang duw en trek ik het schip heen en weer. Dan, met alle kracht achterwaarts gericht, begint de Manna te bewegen, tergend langzaam en dan allengs vlotter. We zijn los. Pfff. Sleepboten zijn hier niet dik gezaaid.

 

“Wij komen hier al vijfendertig jaar. Het komt door de zware regens”, legt een spitsenschipper me later uit. “De versterkte stroming deponeert slib op onverwachte plaatsen. Bijvoorbeeld ook in de opvaart naar sluizen, want vlak daarnaast ligt meestal de stuw. Als je het weet kan je eromheen sturen.”

 

Weer wat bijgeleerd.

 

Bij sluis Palluel, vlakbij Arleux, neem ik het roer over van schipper Bart. Hij rijdt met mijn Opel Vivaro terug naar Nederland.

 

 

Palluel. Manna in de sluis.

 

 

Sjokken naar de sluis.

 

 

Niet alleen door sluizen, ook door ochtendmist word ik geteisterd.

 

 

Aangekomen bij Venizel wacht de Manna op haart beurt voor het lossen.

 

 

Lossen doet men gewoon met de grondverzetmachine. Schep voor schep van schip naar truck.

 

 

De Aisne loopt dwars door Soissons en daar overnacht ik dan ook. Mooie nieuwe kade. VNF, de organisatie die de Franse vaarwegen onderhoudt, onderscheidt zich niet bepaald door opvallende activiteit. Dit zal wel gefinancierd zijn door het departement of de gemeente, en misschien heeft de EU meebetaald.

 

 

 

 

Algemeen Bedrijfsleven

Meer nieuws

De meiden van Zeerobben

17-11-2021

HARLINGEN - Helaas kon de tegenstander van VR1 (DTD) afgelopen zaterdag geen team op de been brengen.

Ina Sjerps op bezoek bij stichting Present

17-11-2021

HARLINGEN - Wat een waardevolle en mooie ontmoeting met Ina Sjerps, onze nieuwe burgemeester.

Jeugdjournaal Zeerobben

17-11-2021

HARLINGEN - Er wordt nog steeds volop gevoetbald.

Reacties

The Shamrock The Shamrock Fotografie Dorus Fotografie Dorus Plus Lunenborg Plus Lunenborg Grijmans Advocatuur & Mediation Grijmans Advocatuur & Mediation Jumbo Olaf Hermus Jumbo Olaf Hermus Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas Van Campen & Dijkstra Harlingen Van Campen & Dijkstra Harlingen Salon & Parfumerie Rona Salon & Parfumerie Rona Visie Events Visie Events Wijnen van Ons & Hippefrieten Wijnen van Ons & Hippefrieten Expert Hogerhuis Expert Hogerhuis Joachim de Ruijter Fotografie Joachim de Ruijter Fotografie Peter Kuiper, voor oog en oor Peter Kuiper, voor oog en oor IJssalon Min12 IJssalon Min12 Karsten Wonen Karsten Wonen Havenbrouwerij | Het Brouwdok Havenbrouwerij | Het Brouwdok Food 80/20 Food 80/20 Haarmode Cats Haarmode Cats Homminga's Fijne Winkeltje Homminga's Fijne Winkeltje Zwembad Het Derde Haad Zwembad Het Derde Haad Pizzeria Pompeï Pizzeria Pompeï Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Kamsma Schoenen Kamsma Schoenen Zensa Moda Zensa Moda Hubo-Faber Hubo-Faber Tourist Info Harlingen Tourist Info Harlingen BENG Evenementen BENG Evenementen Harry Greve LOUNGE Harry Greve LOUNGE Faber Tassen, Koffers & Accessoires Faber Tassen, Koffers & Accessoires Atelier & Schoenmakerij de Groot Atelier & Schoenmakerij de Groot
Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Harry Greve Gitaar- en Basgitaarlessen Expert Hogerhuis Expert Hogerhuis Jumbo Olaf Hermus Jumbo Olaf Hermus Van Campen & Dijkstra Harlingen Van Campen & Dijkstra Harlingen Hubo-Faber Hubo-Faber Joachim de Ruijter Fotografie Joachim de Ruijter Fotografie Pizzeria Pompeï Pizzeria Pompeï Havenbrouwerij | Het Brouwdok Havenbrouwerij | Het Brouwdok Zensa Moda Zensa Moda Plus Lunenborg Plus Lunenborg Karsten Wonen Karsten Wonen Homminga's Fijne Winkeltje Homminga's Fijne Winkeltje Visie Events Visie Events Zeilcharter Boreas Zeilcharter Boreas BENG Evenementen BENG Evenementen Peter Kuiper, voor oog en oor Peter Kuiper, voor oog en oor IJssalon Min12 IJssalon Min12 Faber Tassen, Koffers & Accessoires Faber Tassen, Koffers & Accessoires