Paul Cornelis Schoute (13 november 1916 - 13 mei 1940) gesneuveld tijdens een escort missie boven Nieuw-Lekkerland op 13 Mei 1940.
Op de vierde oorlogsdag van mei 1940 kregen de bemanningen van een twee motorige Fokker T-V bommenwerper (de nog enig overgeblevene) en twee Fokker G-1's de opdracht om vanuit Schiphol een missie uit te voeren naar de Moerdijkbruggen om de verkeersbrug te bombarderen. Hiertoe werden de al aanwezige normale bommen in de Fokker T-V vervangen door extra krachtige mijnbommen van ieder 300 kg, geschikt om pijlers van bruggen te vernielen. De beide bruggen waren door Duitse valschermjagers bezet en moesten de weg vrijmaken voor de opmars van de Duitse grondtroepen naar het hart van Holland (Den Haag en Rotterdam).
De T-V werd beschermd door twee G-1's. De T-V nr. 856 had een bemanning van 5 personen en stond onder commando van tweede Ltvliegerwaamemer B. Swagerman (23 jaar); de Fokker G-1 nr. 315 had 2 bemanningsleden: tweede Lt vlieger P.C. Schoute (23 jaar) en staartschutter Sgt. H.P. Lindner (25 jaar). De andere G-1 (nr. 308) stond onder commando van tweede Lt-v fieger Jhr. Sandberg (35 jaar). Om 05.19 uur in de vroege morgen van de vierde oorlogsdag vertrok de formatie van Schiphol naar het doel: de Moerdijkbruggen. De formatie vloog vrij laag, bij Dordrecht stegen de 3 toestellen naar 1000 m. Boven de bruggen aangekomen werd de formatie direct hevig aangevallen door 8 Duitse Messerschmitt Bf 109 jagers van 5.t JG26; een hels luchtgevecht brak los.
De Fokker T-V liet de eerste mijnbom vallen, maar die ontplofte op ca. 50 mafstand van de brug in het water zonder schade aan te richten. Aan het einde van de brug maakte de formatie een scherpe draai naar links en vloog vanuit het zuiden weer evenwijdig, iets oostelijk, van de verkeersbrug naar het noorden. Hierbij werd de tweede mijnbom afgeworpen en kwam tegen de, waarschijnlijk, derde brugpijler (gezien vanaf Willemsdorp) terecht, maar ontplofte helaas niet. Hierna vloog de formatie weer terug in de richting Schiphol.
De formatie werd nog steeds aanhoudend aangevallen door de Duitse jagers. Boven Ridderkerk werd uiteindelijk de T-V neergeschoten en stortte neer in de grienden van de Gorzen ('Het Nieuwe Veer') in Ridderkerk, aan de rivier de Noord. De gehele vijfkoppige bemanning kwam daarbij om het leven. Ook één begeleidende Fokker G1, met piloot Schoute, werd even later getroffen. Sgt schutter Hans Lindner werd zwaargewond aan één van zijn benen, sprong (met parachute) uit het toestel en kwam neer tegen de oever van een wetering, waar hij een kwartier later door een toegesnelde burger werd gevonden. Zijn haar brandde nog, maar de dappere schutter bleek inmiddels te zijn overleden. Het toestel met de dodelijk getroffen vlieger Schoute crashte in de West-Alblasserwaard, ten zuiden van Nieuw Lekkerland in de polder Nieuw-Lekkerland, even ten zuiden van de Oude Wetering en op ca. 50 m afstand vanaf de plek waar Sgt. Lindner neerkwam.
Vanuit de G-1 308 zag vlieger Sandberg binnen korte tijd twee toestellen brandend naar beneden storten, hij is 'voor de overmacht geweken' en landde om zes uur veilig op Schiphol. Jhr. Sandberg is hierna nog aantal keren in actie geweest o.a. Om Fokker C-V verkenning bommenwerpers te escorteren, maar tegenover honderden Duitse toestellen was geen kruid gewassen.
Hauptmann Karl Ebbinghausen van de vijfde Staffel van het Jagdgeschwader 26 verklaarde in zijn gevechtsrapport dat hij de T-V en de G-1 respectievelijk om 05.38 en 05.40 uur had neergeschoten. Kortgeleden is bekend geworden dat de Me-109 van Ebbinghausen nog bestaat en in Engeland is gerestaureerd!
Bron: www.marsethistoria.nl/recent-onderzoek/847-vliegeniers